10 års tillväxt väntar globala reseindustrin visar ny rapport från Amadeus

Reseindustrin kommer årligen att växa med 5,4 procent under de nästa tio åren, vilket slår global BNP. Det spår en ny rapport av Oxford Economics, genomförd på uppdrag av Amadeus. Rapporten visar att tillväxten drivs av främst stora tillväxtmarknader. Exempelvis förväntas Kina i år gå om USA som världens största marknad för utrikesresor samt bli den största marknaden för inrikesresor 2017.

2 april 2014: Tillväxten hos den globala reseindustrin påverkas till stora delar av andelen utrikesresor[1] från Kina som 2023 beräknas nå 20 procent. Det visar den nya rapporten Shaping the Future of Travel: Macro trends driving industry growth over the next decade.

Rapporten spår en optimistisk makroekonomisk framtidsutsikt för det globala resandet över det kommande decenniet, med en årlig tillväxt på 5,4 procent – två procentenheter högre än globala BNP-tillväxten. Globala reseindustrin väntas dessutom växa betydligt snabbare än under finanskrisen, då den årliga tillväxten låg på 4,1 procent.

Tillväxten av utrikesresor från Kina, som så sent som 2005 var endast en procent, gör att landet i år går om USA som världens största marknad för utrikesresor. Antalet kinesiska hushåll som har råd med längre utrikesresor förväntas mer än dubbleras för att nå 220 miljoner inom tio år. Kina kommer även att bli den största marknaden för inrikesresor 2017 – en utveckling som drivs i stora delar av en snabbt ökande BNP, ökande anställningsnivåer och högre konsumtion.

Rapporten visar samtidigt att tillväxten inte enbart finns i Kina. Prognoser visar att andra stora tillväxtmarknader som Ryssland, Brasilien, Indien, Indonesien och Turkiet var för sig kommer att ha en genomsnittlig årlig tillväxt på fem procent under de kommande tio åren. Bakom tillväxten ligger ökat välstånd och skiftande konsumtionsmönster.

Studien, framtagen av Oxford Economics som är ett världsledande företag inom globala prognoser och kvantitativa analyser för företag och regeringar, bygger på detaljerade makroekonomiska modeller och kvalitativa intervjuer med branschexperter för att förutspå en mängd framtidstrender, inklusive tillväxtmöjligheter som kommer att forma resandet under nästa decennium.

– Prognoserna förutspår en ny gyllene era för resandet vilket är efterlängtade nyheter för många delar av branschen som precis har börjat återhämta sig från recessionen, säger Holger Taubmann, SVP Distribution på Amadeus. Men som komplexiteten i resebranschen tydligt visar kommer tillväxten att vara långt från jämnt fördelad över världen och det kommer sannolikt finnas båda vinnare och förlorare.

Några viktiga insikter från rapporten:

Affärsresandet ökar till tidigare nivåer: länkar mellan öst och väst stimulerar ett nytt behov, men kortdistansresor i väst kommer inte att nå nivåerna innan 2008 förrän 2018. Asien kommer att stå för 55 procent av tillväxten av globala affärsresor under de nästa tio åren.

Tillväxten av flygresandet drivs av tillväxtekonomier: Indien, Indonesien och Ryssland är några av de länder som driver tillväxten när flygresandet i länder utanför OECD förväntas gå om flygresandet i OECD-länder för första gången.

Efterfrågan på internationella hotellvistelser ökar: internationella hotellvistelser har sedan recessionen passerat inrikes vistelser vilket tyder på att minskade utgifter för inrikes hotell är det nya normala. Samtidigt väntas övernattande resenärer till Asien öka nästan fyra gånger fortare jämfört med Europa under nästkommande tio år – men Europa kommer fortfarande att vara dominerande.

– Den globala reseindustrin blir starkare och förändras i takt med att den återhämtar sig från recessionen i utvecklade länder. Kinas utveckling är en viktig drivkraft men det finns många fler subtila faktorer som också spelar in, säger Andrew Tessler, Associate Director på Oxford Economics och rapportens författare. Nyckeltalen i sektorn påverkas både av en förändrad dynamik i konkurrensen och av ihållande nya beteenden som etablerades under recessionen.

Rapporten kan laddas ner gratis här.

Ledande medarbetare från följande företag har bidragit till rapporten:

• Accor Group

• Amadeus

• Carlson Wagonlit Travel

• Eurostar

• FRHI Hotels & Resorts

• FCm Travel Solutions

• Heathrow Airport

• Iberia

• MakeMyTrip

• Orbitz Worldwide

• Schiphol Airport

• Thai Airways

• Turkish Airlines

[1] Oxford Economics definierar utrikesresor som resor från ursprungslandet till annat land

VD, Amadeus Scandinavia
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca