300 ”superrutter” står för 20 procent av flygtrafiken visar rapport

• En ny rapport av Amadeus visar att 300 ”superrutter” har över 1 miljon passagerare vardera – motsvarande 20 procent av all flygtrafik globalt.
  • Flygtrafiken under 2012 var högre än föregående år i samtliga av världens regioner, med en betydande tillväxt på 9 procent i Asien och 6 procent i Latinamerika.
  • Asien är världens mest konkurrensutsatta flygmarknad. 75 procent av rutterna betjänas av tre eller fler flygbolag, medan endast 25 procent av rutterna servas av en eller två flygbolag.
  • Mellanöstern är ett snabbt växande nav för flygtrafik mellan Europa och Asien. Denna flygtrafik via Mellanöstern växte med cirka 20 procent mellan 2011 och 2012.
  • Utbredningen av lågprisflygbolag är högst i Europa och Nordamerika med 38 respektive 30 procent.

Stockholm, 2 maj 2013: Ny analys från Amadeus lösning Air Traffic Travel Intelligence visar att den globala volymen av flygtrafik ökade med fem procent mellan 2011 och 2012. Asien utgör den största, snabbast växande och mest konkurrensutsatta flygmarknaden. Lösningen – som ger omfattande data över passagerarvolymer, med både direkt och indirekt försäljning av flygstolar – visar att Asien hade en årlig tillväxt på nio procent mellan 2011 och 2012, följt av Latinamerika som hade en ökning på sex procent. Air Traffic Travel Intelligence, som ingår i Amadeus Travel Intelligence portfölj, beräknar den mest korrekta volymen av flygpassagerare för alla ”Origin and Destination”[1] (O&D) rutter över hela världen.

Andra utmärkande slutsatser från analysen visar att 22 procent av det globala flygresandet koncentreras till endast 300 rutter. Varje rutt transporterar årligen över en miljon passagerare. 69 procent av alla flygresor globalt görs på större rutter med 100 000 passagerare årligen.

När det gäller anslutande flygtrafik är Mellanöstern är betydande region, med de tre huvudsakliga flygplatserna Doha, Abu Dhabi och Dubai. Tillsammans står dessa för ungefär 15 procent av all flygtrafik från Asien till Europa och från Europa till sydvästra Stillahavsregionen. Flygtrafiken mellan Europa och Asien via Mellanöstern växer med ungefär 20 procent årligen.

Asien är den högst konkurrensutsatta flygmarknaden. 75 procent av regionens flygtrafik hanteras av tre eller fler flygbolag. 27 procent av flygtrafiken hanteras av fem eller fler flygbolag. Situationen står i skarp kontrast till andra regioner som Mellanöstern och Europa där endast hälften av flygtrafiken hanteras av tre eller fler flygbolag.[2]

Fler resultat

• Den globala flygtrafiken är starkt koncentrerad: över 1000 rutter står för 40 procent av all trafik.
  • Sju av tio av världens mest trafikerade flygrutter är i Asien.Jeju-Seoul i Sydkorea är fortsatt världens mest trafikerade flygrutt. Sapporo-Tokyo har tagit över andraplatsen från Rio de Janeiro-Sao Paulo som hamnar på tredje plats.
  • 35 procent av flygtrafiken i Europa och Nordamerika görs på mindre rutter med färre än 100 000 årliga passagerare. Förhållandet i andra regioner är det omvända, exempelvis i Asien där 85 procent av flygtrafiken görs på rutter med över 100 000 passagerare per år.
  • Europa har den största utbredningen av lågprisflygbolag: 38 procent av all flygtrafik under 2012. Även sydvästra Stillahavsområdet och Nordamerika har en hög andel lågprisflygbolag: 37 respektive 30 procent. I de snabbast växande marknaderna är andelen betydligt lägre. I Mellanöstern står lågprisflygbolagen för endast 14 procent av flygtrafiken och i Asien och Latinamerika är andelen 19 respektive 25 procent.

– Den globala flygindustrin upplever en stark förändringstakt och ökande konkurrens, vilket rapporten bekräftar. Utvecklingen innebär att flygbolag och reseindustrin i allt större utsträckning måste grunda det operativa beslutsfattandet på insikter och analys kring de data som samlas in. Detta för att identifiera möjligheter och risker så fort de uppstår, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

För mer information:

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 73 lokala Amadeusorganisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2012 rapporterade företaget motsvarande intäkter på 2 910 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 108 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca

[1] En Origin & Destination (O&D) rutt definieras som en rutt mellan ursprung och slutdestination, det vill säga som en absolut linje mellan punkt A och B. Passagerare kan ha anslutit och flugit flera segment för att nå sin slutdestination, men det är inte poängen i en O&D-analys. Vi är intresserade av resandet mellan en ursprungs- och slutdestination.
[2] Om det vid en bokning finns fyra konkurrerande bolag som slåss om bokningen, och ett av bolagen har en marknadsandel < 5%, betraktas detta i analysen som tre bolag som konkurrerar om verksamheten.