Ny rapport: så reser vi 2030

Vilken sorts resenär är du – en som söker enkelhet eller socialt kapital? I en ny rapport av Future Foundation beskrivs sex typer av resenärer som kommer att vara framträdande i slutet av nästa decennium. Rapporten, framtagen på uppdrag av Amadeus, är byggd på intervjuer med ledande framtidsforskare, reseexperter och resenärer över hela världen.

Stockholm, 29 april 2015 – 2030 kommer fler än 1,8 miljarder människor att resa internationellt varje år. Motiven till resorna och hur vi reser kommer att skilja sig markant från idag.

I slutet av nästa decennium kommer vissa människor att välja vilka resor de gör nästan uteslutande baserat på hur delbara resorna är, eller hur mycket ”kapital” de skapar, i sociala medier. Andra resenärer kommer att kräva total enkelhet och frihet från att själva behöva arrangera sina resor. Samtidigt kommer en annan grupp av resenärer att växa fram som enbart är ute efter de mest hedonistiska, njutningsfyllda och eftertraktade upplevelserna.

Detta är några av de prognoser som görs i Future Traveller Tribes 2030: understanding tomorrow’s traveller, en omfattande ny rapport som identifierar de olika personlighetstyper och segment av resenärer som branschen kan förvänta sig att möta under de nästkommande femton åren.

Forskningen som rapporten grundas på är gjord utifrån ett psykografiskt snarare än demografiskt perspektiv och utnyttjar Future Foundations egna konsumentfokuserade forskning för att identifiera de olika sorternas resenärer:

• Sociala kapitalister utformar sina semestrar nästan uteslutande efter rekommendationer och recensioner på nätet av likartade resenärer. De kommer att förvänta sig att kunna boka sina resor via sociala nätverk, men även att använda dessa plattformar för att lämna klagomål, ge feedback och förhandla priser.

• Kulturella purister kommer att betrakta semestern som en möjlighet att fördjupa sig i främmande – även om det innebär en obekväm upplevelse – kulturer. För denna grupp ligger behållningen av semestern i hur genuin upplevelsen är.

• Etiska resenärer kommer att göra resplaner baserat på moraliska grunder, som exempelvis att minska koldioxidutsläppen eller förbättra andras levnadsförhållanden. Gruppen improviserar ofta när det kommer till resor eller kombinerar dem med något inslag av volontärarbete.

• Enkelhetssträvarna kommer att föredra paketerbjudanden då de försöker undvika att själva behöva hantera alltför många detaljer kring resan. För denna grupp är semestern en sällsynt chans att få skämma bort sig själv utan att behöva tänka på det praktiska.

• Mötesresenärerna har ett tydligt syfte med resan, oberoende om det är en affärs- eller privatresa. Eftersom denna grupp har begränsat med tid och budget kommer de att vilja använda tekniska lösningar baserade på smarta algoritmer som gör resan smidig och problemfri.

• Belöningsjägarna är bara intresserade av njutningsfyllda resor. Många av dem längtar efter upplevelser som förmedlar en premiumkänsla, som belöning för sina stressiga arbetsliv. Dessa resenärer är hälsomedvetna, har mycket pengar och vill vara effektiva i alla delar av sina liv.

– Om man tittar på de senaste femton åren är det svårt att underskatta hur långt resebranschen har kommit när det gäller innovation, kostnad och val för resenärer, säger Julia Sattel, Senior Vice President Airline IT på Amadeus. Men när man blickar framåt femton år, till 2030, står det ändå klart att denna förändring bara kommer att accelerera. Mot denna bakgrund är det väsentligt att förstå de nya grupper av resenärer som nu tar form och som kommer att vara avgörande för alla leverantörer, köpare och säljare av resor under de närmsta åren. Detta är nödvändigt för att kunna göra rätt investeringsbeslut idag och för att underlätta och ta hänsyn till den starka trenden och efterfrågan av personalisering i resebranschen.

– Vår forskning visar att det inte bara är upplevelserna som resenärer efterfrågar 2030 som kommer att skilja sig från idag, utan även sättet som de köper resor och interagerar med branschen kommer att förändras, säger Nick Chiarelli, Director, Future Foundation. Under de närmsta femton åren kommer allt fler att vilja dela med sig av sina reseupplevelser och delat innehåll kommer att få en allt större påverkan vad gäller inspiration och konsumtionstrender. I takt med att konsumenter i utvecklade marknader närmar sig en post-materiell era ser vi ett ökande fokus på själva upplevelsen men även på etiska frågor – både miljömässiga och sociala – vilket kommer att påverka våra val och beteenden kring resandet.

Hela rapporten kan laddas ner här.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca