Ny rapport beskriver skandinaviska resenärer

I en ny rapport av Amadeus kartläggs skandinaviska resenärers behov och vanor. Rapporten syftar till att ge resebyråer, både traditionella och på webbaserade, insikt kring olika kundsegment för att bli mer konkurrenskraftiga.

Stockholm, 3 maj 2012Rapporten ”Vem reser med dig?” från Amadeus kartlägger skandinaviska resenärers behov – vad som inspirerar dem, hur de söker efter information och hur de reser. Med denna kunskap kan resebyråer, oavsett kanal, lättare anpassa sina tjänster och verksamheter för att attrahera nya resenärer och samtidigt stärka relationerna till befintliga kunder.

– Dagens resenärer bokar i allt större utsträckning sina resor på internet. Utmaningen för de flesta traditionella resebyråer är därför att återskapa det fysiska mötet med kunden på nätet. Det kräver specifik kunskap om de olika kundsegmentens behov, precis som för alla framgångsrika e-handelsföretag. Men rapporten vänder sig i lika stor utsträckning till helt internetbaserade aktörer, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

Amadeus delar in resenärer i de fem kundsegmenten Digital Natives, Young Adults, Family Travellers, Empty Nesters och Golden Oldies (se faktaruta nedan). Varje segment representerar olika möjligheter och utmaningar för resebolagen. Genom generaliserande slutsatser ges en bild av hur vi reser idag och hur utvecklingen kan skapa tillfällen för alla aktörer inom branschen.

Resultaten visar att Family Travellers utgör den största kundgruppen mätt i volym och står för en tredjedel av alla flygbokningar i Skandinavien. Ändå är det Golden Oldies som reser oftast om man enbart ser till flygresor. Räknar man in både flyg och tåg reser Digital Natives och Young Adults mest. Bortsett från Empty Nesters spenderar Golden Oldies dessutom mest pengar på resor. Tillsammans står alltså de äldsta kundsegmenten för mer än hälften av vad som spenderas totalt på resor.

Enligt rapporten finns störst total potential bland Digital Natives. 65 procent av flygbokningarna bland dessa görs inte via resebyråer eller charterbolag, utan ofta bokar de bara en flygstol. För en resebyrå har dock Young Adults störst realistisk potential. En tredjedel av de flygbokningar hos denna kundgrupp, som inte är gjorda genom en resebyrå eller ett charterbolag, är bokningar med flygresa och övernattning köpta separat. Denna sorts resor skulle potentiellt kunna bokas som ett paket genom en resebyrå.

Segment Kort beskrivning
Digital Natives Unga konsumenter mellan 18 och 24 år som är uppväxta i den digitala tidsåldern. Kundgruppen har ett starkt begär efter att resa och upptäcka världen, och till skillnad från tidigare generationer gör de det i större utsträckning tack vara lägre flygbiljettspriser. Internet är den främsta bokningskanalen.
Young Adults                      Resenärer mellan 25 och 44 år utan barn. De har lite fritid vilket gör deras resande begränsat till semesterperioder och helgledigheter men de har trots det råd att åka på nästan lika många semestrar som de yngre resenärerna. Segmentet bokar oftast via flygbolagets webbsida eller genom internetresebyråer.
Family Travellers Människor mellan 18 och 64 år med minst ett hemmaboende barn. De har väldigt specifika krav när och var resor förläggs vilket styr informationssökningar och reseplanering. Hälften av alla resorna görs inom Europa och de bokar ofta via charterbolag samt med varumärken de är bekanta med.
Empty Nesters Människor mellan 45 och 64 utan barn eller med utflugna barn. De har god ekonomi, en nyvunnen flexibilitet och är mer aktiva än yngre generationer med ett starkt behov av resor. De åker gärna på sol- och weekendresor som de bokar antingen via flygbolag, charterbolag eller traditionella resebyråer.
Golden Oldies Pensionärer med tid för resor och flexibilitet kring datum. De är aktiva och uppskattar upplevelseresor som till exempel tema-, kryssning- och golfresor. Oftast reser de till Sydeuropa, men även mer äventyrliga destinationer förekommer. Det finns en viss tvekan till köp på internet men Golden Oldies tittar gärna på resor på nätet för inspiration. De bokar gärna genom resebyråer.

Om rapporten
Rapporten bygger dels på en webbaserad undersökning genomförd i samarbete med Norstat AB och som omfattade 1206 konsumenter i Skandinavien. Som komplement har Amadeus genomfört djupintervjuer med 15 personer i Skandinavien. Samtliga respondenter hade sökt eller bokat minst en resa på internet under de senaste 12 månaderna. Undersökningen och intervjuerna skedde under 2011.

Rapporten kan laddas ner eller läsas online här.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 948 miljoner transaktioner år 2011.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2011 rapporterade företaget en omsättning på 2 707,4 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 039,0 miljoner euro. Amadeus har över 10 000 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus, gå in på www.amadeus.com/sca