Ny teknik ska lösa flygresenärers frustrationer

Bagagehantering, säkerhetskontroller och flygstörningar är de vanligaste orsakerna till frustration bland flygresenärer. En ny global rapport, genomförd på uppdrag av Amadeus, undersöker nya tekniker för att lösa problemen.

Stockholm 13 april 2011: En ny rapport, Navigating the Airport of Tomorrow av Travel Tech Consulting, granskar inställningar till den moderna flygplatsen och listar tekniker som under följande tio år kan lösa passagerares frustrationer med målet att förbättra den totala reseupplevelsen.

Rapporten bygger på data från en global undersökning av analysfirman JD Power på uppdrag av Amadeus. Rapporten visar att passagerare över hela världen fortfarande upplever stora problem på flygplatsen, exempelvis vid incheckning, hämtning och lämning av bagage samt vid passering av säkerhetskontroller. Rapporten bygger på svar från nästan 3000 resenärer och är framtagen för att sporra till nytänkande och innovation inom reseindustrin.

Viktiga slutsatser
Förbättrad hantering av flygstörningar och bagage

Hur flygstörningar hanteras är det område där flest resenärer, 43 procent, vill se en förbättring. 34 procent anser att förbättringar kring bagagehantering är viktigt. Lika många har upplevt förseningar vid incheckning eller hämtning och lämning av bagage.

Nya informationstjänster och självbetjäning
Strax under 40 procent av flygresenärer skulle använda mobiltjänster som ger realtidsinformation om flyg- och bagagestatus samt väginstruktioner på flygplatsen. En tredjedel vill se fler alternativ för självbetjäning, inklusive möjligheten att köpa tilläggstjänster via automater på flygplatsen och valmöjligheter för att själva tagga sitt bagage.

Flygplatsupplevelser påverkar uppfattning av flygbolag
En generell slutsats som kan göras från undersökningen är att om kunder tvingas köa i mer än 30 minuter för incheckning försämras deras uppfattning om flygbolaget med 10 procent.

Framtidsutsikter
Rapporten ger en optimistisk bild av hur särskilda tekniker på uppgång kommer att användas för att lösa flygplatsens utmaningar år 2020:

Incheckning med en knapptryckning och statusspårning: Smarta mobiler och pekplattor med stöd för tekniken NFC (near field communication) gör det möjligt att checka in med en knapptryckning, förutsatt att flygplatser börjar använda NFC-sensorer. Det gör även att flygbolagen kan bli mer effektiva då de ser var på flygplatsen passagerarna befinner sig.

Permanenta bagagelappar: RFID (radio frequency identification) används för att skapa permanenta bagagelappar som känner igen passagerarens uppgifter och gör det möjligt att spåra bagagets väg genom flygplatsen, på flygplanet och av mot den slutgiltiga destinationen. Lösningen ger realtidsinformation om bagage som kan hjälpa till att minska problemen vid flygstörningar.

Mobil servicepersonal med pekplattor: Servicepersonal utrustade med pekplattor finns tillgängliga för att förse resenärer med nödvändig information och hjälpa till med incheckningsprocessen vid toppar.

– Självbetjäning och mobilitet är två självklara områden på morgondagens flygplatser. Snart kommer alla passagerare att vara online utan avbrott och då förväntar de sig också kommunikation i realtid, säger Norm Rose på Travel Tech Consulting som har skrivit rapporten. Till och med enkla förbättringar som att kunna bekräfta att passagerarens bagage är ombord på flygplanet kan hjälpa till avsevärt att minimera frustration eller förseningar. Men en förbättring av reseupplevelsen kräver att flygbolag och flygplatser investerar i nya system som automatiserar arbetsmoment, delar information och kommunicerar proaktivt med passageraren.

– Vi tycker framtiden ser ljus ut för de aktörer som är villiga att samarbeta för att övervinna flygplatsens utmaningar. Vår prioritet är att hjälpa till att förbättra passagerarnas reseupplevelser genom att leverera lösningar som förbättrar flygbolags och flygplatsers samspel med sina kunder, säger Jesper Söderström, Director Marketing Division på Amadeus Scandinavia.

Hela rapporten går att ladda ner på www.amadeus.com/AirportOfTomorrow

Director, Marketing Division, Amadeus Scandinavia

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 850 miljoner transaktioner år 2010.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2010 rapporterade företaget en intäkt på 2 683 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 015 miljoner euro. Amadeus har över 10 270 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus www.amadeus.com/sca