SWISS förbättrar kundupplevelsen genom avtal med Amadeus

SWISS ingår ett tioårigt avtal med Amadeus och byter ut befintliga system vilket ökar och förbättrar integrationen i hela Lufthansakoncernen.

4 juni 2014: Avtalet mellan Amadeus och SWISS innebär att flygbolaget ska använda huvudmodulerna i lösningen Amadeus Altéa för att förbättra processerna kring bokning, inventering och avgångskontroll.

Genom att migrera till Amadeus fullt integrerade PSS-lösning (Passenger Services Systems) får SWISS dessutom en mer strömlinjeformad tillgång till exakt passagerar- och flygdata. Detta då andra flygbolag i koncernen – Lufthansa, Air Dolomiti och Austrian Airlines – redan använder Amadeus Altéa.

Detta resulterar i en smidigare reseupplevelse med en rad flygbolag inom Lufthansakoncernen. Samtidigt som möjligheterna ökar för samarbeten med andra flygbolag, särskilt inom Star Alliance.

SWISS flytt till Altéamodulerna Reservation och Inventory beräknas till början av 2016 följt av flytten till Departure Control i mitten av samma år.

– Vi valde Amadeus Altéa efter en grundlig genomgång av PSS-lösningar på marknaden, säger Harry Hohmeister, VD på SWISS International Air Lines. Altéa är det perfekta valet för våra behov, särskilt eftersom lösningen redan används av flera av våra partners. Amadeus innovativa teknik gör det dessutom möjligt för oss att skapa en ännu mer strömlinjeformad och effektivare service till våra kunder. Det förbättrar den övergripande passagerarupplevelsen inom Lufthansakoncernen, vilket sedan länge har varit en uttalad ambition.

För mer information om Amadeus Altéa se här.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca