Ambea och Norrmejerier i nytt hållbart samarbete

Ambea och Norrmejerier inleder ett nytt samarbete som ska bidra till matglädje hos drygt 8.000 svenska omsorgstagare, lägre klimatpåverkan och en etisk leverantörskedja.

Ambea, som är moderbolag till Vardaga, som driver cirka 100 äldreboenden i Sverige, och Nytida, som driver cirka 450 boenden inom social omsorg i Sverige, har valt Norrmejerier som ny mejerileverantör.

- Vi har genomfört en ny upphandling av mejeriprodukter i Sverige som en konsekvens av Ambeas arbete att hitta leverantörer utan koppling till Ryssland och för att stärka vårt klimat-och miljöarbete, säger Mark Jensen, vd för Ambea.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 har Ambea aktivt jobbat med att byta ut leverantörer som har valt att vara kvar eller som har kopplingar till Ryssland.

- Vi ser det som ett sätt att tydliggöra vårt ställningstagande till stöd för det ukrainska folket och att följa våra riktlinjer om etiska inköp, som är en etablerad del av vårt hållbarhetsarbete, säger Mark Jensen, vd för Ambea.

Kriget i Ukraina är inte enda skälet till att Ambea byter leverantör. Mejeriprodukter har varit i fokus under en tid då priserna ökat mycket. Prisbilden är därför också ett skäl, liksom klimatavtrycket.

- Valet av Norrmejerier grundar sig i ett genomtänkt hållbarhetskoncept i ”Norrlogisk"-konceptet, men också att det är etisk leverantörskedja utan kopplingar till Ryssland samt attraktiva kommersiella villkor. Norrmejerier, som ägs av norrländska mjölkbönder, är en anrik svensk leverantör med högt kvalitetsfokus. Vi ser fram emot att kunna bjuda våra omsorgstagare på mejeriprodukter från Norrmejerier säger Joakim Fagerudd, inköpschef på Ambea.

Bytet av mejerileverantör till Norrmejerier är det trettonde bytet av leverantör på grund av kopplingar till Ryssland. Engagemanget kring Ukraina har varit stort inom organisationen och tidigare har Ambea arrangerat insamlingar och donerat vårdutrustning till förmån för Ukraina. Vardaga och Nytida har även rekryterat ukrainska flyktingar till verksamheterna i Sverige i samarbete med Beredskapslyftet.

Ambea är med bytet av mejerileverantör i princip klar med leverantörsomställningen till följd av kriget i Ukraina och kommer fortsätta bevaka frågan för existerande och kommande leverantörer till Ambeas samtliga affärsområden i Sverige, Norge och Danmark.

För mer information:

Ambea är Sveriges, Norges och Danmarks marknadsledande privata omsorgsföretag med omkring 950 enheter och omkring 31 000 medarbetare. Inom vår företagsgrupp erbjuder vi boende, stöd, utbildning och bemanning inom vård och omsorg. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Bolaget grundades 1996, har huvudkontor i Solna och är noterat på NASDAQ i Stockholm.  www.ambea.se