Ambeas bokslutskommuniké 2023

Tydlig resultatförbättring skapar möjligheter framåt.

Vd.s kommentar:
Vi avslutade året starkt och våra stora affärsområden, Vardaga, Nytida och Stendi levererade ett bra resultat i det fjärde kvartalet. Stendi bibehöll den starka trenden och verksamheten hade en beläggning över vår förväntan, vilket påverkade resultatet positivt. Stendis EBITA ökade till 70 MSEK (24 MSEK). Vardaga stärkte sitt resultat drivet av ökad beläggning och operationella förbättringar. Nytida öppnade under perioden två nya boenden i egen regi med totalt 15 platser.

Extra glädjande är att vi levererar ett starkt finansiellt resultat samtidigt som vi får höga betyg i brukarundersökningarna i kvartalet. I Socialstyrelsens enhetsundersökning får båda Vardaga och Nytida resultat väl över genomsnittet för såväl privata som offentliga utförare. Vi är även stolta över att vårt arbetsgivarvarumärke står starkare när våra medarbetare i ännu större utsträckning vill rekommendera oss som arbetsgivare till en vän eller bekant.

Organisk tillväxt och marginalförbättring
Under det fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen med 6 procent och uppgick till 3 412 (3 225) MSEK. Den organiska tillväxten var 7 procent. EBITA ökade till 286 (170) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 8,4 (5,3) procent.

Återköp av aktier
Fritt kassaflöde uppgick till 592 (402) MSEK. Bolagets starka finansiella ställning och minskad skuldsättning har medfört att styrelsen fattat beslut om återköp av egna aktier. Programmet omfattar maximalt 3 miljoner aktier. Förutsättningarna kring återköpen har kommunicerats separat. Aktieutdelningen 2024 förslås bli 1,50 SEK per aktie (1,25 SEK 2023) i linje med koncernens utdelningspolicy.

Fjärde kvartalet oktober – december

• Nettoomsättningen ökade med 6 procent och uppgick till 3 412 (3 225) MSEK. Organisk tillväxt uppgick till 7 procent och förvärvad/avyttrad tillväxt uppgick till -1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 264 (140) MSEK.
  • EBITA uppgick till 286 (170) MSEK motsvarande en marginal på 8,4 (5,3) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 133 (22) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,48 (0,24) SEK före och efter utspädning.
  • Kassagenerering/cash conversion uppgick till 125,7 (121,3) procent.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 592 (402) MSEK.

Helåret januari – december

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent och uppgick till 13 312 (12 635) MSEK. Organisk tillväxt uppgick till 6 procent och förvärvad/avyttrad tillväxt uppgick till -1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 981 (843) MSEK.
  • EBITA uppgick till 1 076 (954) MSEK motsvarande en marginal på 8,1 (7,6) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 455 (366) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 5,07 (3,89) SEK före och efter utspädning.
  • Kassagenerering/cash conversion uppgick till 94,9 (95,6) procent.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 1 631 (1 451) MSEK.
  • Styrelsen föreslår att utdelning för 2023 lämnas med 1,50 (1,25) kronor per aktie

Webcast/telefonkonferens
En presentation med möjlighet att delta per telefon kommer att hållas idag kl.10:00 (CET). Presentationen hålls på engelska och finns tillgänglig som webcast på www.ambea.se eller direktlänk: https://edge.media-server.com/mmc/p/72p94oom

Telefonkonferens
För att delta via konferenssamtalet, registrera dig innan samtalet med hjälp av länken nedan. Vid registrering erhålls ett uppringningsnummer och en unik personlig PIN-kod. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, vänligen ring in tio minuter före konferenssamtalets starttid. Registrering telefonkonferens:

Kvartalsrapport och tillhörande presentation kommer att finnas tillgängligt på www.ambea.se

Informationen är sådan som Ambea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-08 07:00 CET.

Susanne Vogt, ansvarig IR
E-post: ir@ambea.se

Telefon: +46 (0)10 33 00 501

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar 31 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm.