Ambeas delårsrapport januari – mars 2023

Stabil organisk tillväxt och förbättrad lönsamhet.

VDs kommentar:

Årets första kvartal har uppvisat god lönsamhet i flera affärsområden. Det var hög efterfrågan på våra tjänster inom äldreomsorg i Sverige och Vardaga ökade beläggningen igen under kvartalet. Inom socialomsorg har det varit en stabil efterfrågan och Nytida öppnade tre nya enheter. Stendi fortsätter också att utvecklas positivt, vilket bidrar till resultatet. Verksamheten i Norge står nu på en mer solid plattform, vilket skapar förutsättningar för långsiktighet och utveckling. Altiden har haft ett svagt resultat och vi fortsätter den strategiska omställningen

Under det första kvartalet ökade nettoomsättningen med 5 procent till 3 235 MSEK. EBITA ökade med 11 procent och uppgick till 216 MSEK.

Det är i grunden god efterfrågan på våra tjänster, men mat och energipriserna fortsätter att påverka oss negativt under kvartalet. Vi ser löpande över kostnader och arbetar med att optimera bemanning, skapa stordriftsfördelar genom effektiva inköp och energieffektivisera lokaler. Lönerörelsen och de avtal som berör oss förväntas bli klara under andra kvartalet i år, vilket även kommer att skapa ökad förutsägbarhet.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla våra medarbetare för dagliga bidrag till en högkvalitativ och individanpassad omsorg. Vi är 31 000 kollegor som hela tiden strävar mot vår vision – vi gör världen lite bättre, en människa i taget.

Första kvartalet januari – mars

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent och uppgick till 3 235 (3 080) MSEK.Organisk tillväxt uppgick
    till 5 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 191 (167) MSEK.
  • EBITA ökade med 11 procent och uppgick till 216 (195) MSEK motsvarande en marginal på 6,7 (6,3) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 70 (66) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,77 (0,70) SEK före och efter utspädning.
  • Kassagenerering/cash conversion uppgick till 72,9 (75,8) procent.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 244 (193) MSEK.

Webcast och telefonkonferens
En presentation med möjlighet att delta per telefon kommer att hållas idag, den 4 maj, kl. 10:00 (CET). Presentationen hålls på engelska och finns tillgänglig som webcast på www.ambea.se eller direktlänk: https://edge.media-server.com/mmc/p/8d2twtna

För att delta via konferenssamtalet, registrera dig innan samtalet med hjälp av länken nedan. Vid registrering erhålls ett uppringningsnummer och en unik personlig PIN-kod. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, vänligen ring in tio minuter före konferenssamtalets starttid.

Registrering telefonkonferens:

Kvartalsrapport och tillhörande presentation kommer att finnas tillgängligt på www.ambea.se

Informationen är sådan som Ambea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-05-04 07:00 CET.

Ambea är Sveriges, Norges och Danmarks marknadsledande privata omsorgsföretag med omkring 950 enheter och omkring 31 000 medarbetare. Inom vår företagsgrupp erbjuder vi boende, stöd, utbildning och bemanning inom vård och omsorg. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Bolaget grundades 1996, har huvudkontor i Solna och är noterat på NASDAQ i Stockholm.  www.ambea.se