Ambeas delårsrapport januari – mars 2024

Stark start på året.

Vds kommentar.
Under årets första månader har vi haft en god beläggning och bra operationell styrning i verksamheten, vilket givit resultatförbättringar och bidragit till ett starkt kassaflöde. Stendis resultat ökade tydligt jämfört med föregående år, drivet av ökad beläggning, prishöjningar och operationella förbättringar. Det är glädjande att den positiva utvecklingen i Norge fortsätter. Under kvartalet tecknade Stendi ett hyresavtal om ett nytt barn- och ungdomsboende med 11 platser i Oslo som kommer att öppna redan 2025. Boendet är i linje med myndigheternas nya rekommendationer gällande utökad storlek och utformning på barn- och ungdomsboenden i Norge. Ett exempel på hur vi som privat aktör kan agera snabbt och hjälpa våra uppdragsgivare lösa platsbristen.

Den positiva trenden fortsätter även inom Vardaga. Resultatutvecklingen beror bland annat på ökad beläggning och lägre uppstartskostnader för nya boenden jämfört med föregående år. Vi utökade även antalet platser under uppförande då Vardaga tecknade ett avtal om att öppna ytterligare ett äldreboende i Gävle, Villa Hagaström, som får 80 platser. Öppning sker hösten 2026. Även Nytida utökade sin pipeline med fem nya enheter om totalt 65 platser och hade en stabil efterfrågan under perioden.

Organiskt tillväxt och starkt kassaflöde
Nettoomsättningen ökade med 8 procent och uppgick till 3 484 (3 235) MSEK. Organisk tillväxt uppgick till 8 procent och det fria kassaflödet ökade med 70 procent till 414 MSEK.

Första kvartalet januari – mars

• Nettoomsättningen ökade med 8 procent och uppgick till 3 484 (3 235) MSEK. Organisk tillväxt uppgick till 8 procent.
  • EBITA uppgick till 279 (216) MSEK motsvarande en marginal på 8,0 (6,7) procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 256 (191) MSEK motsvarande en marginal på 7,3 (5,9) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 111 (70) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,25 (0,77) SEK före och efter utspädning.
  • Kassagenerering/cash conversion uppgick till 97,8 (72,9) procent.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 414 (244) MSEK

Webcast/telefonkonferens
En presentation med möjlighet att delta per telefon kommer att hållas idag kl. 10:00 (CET). Presentationen hålls på engelska och finns tillgänglig som webcast på www.ambea.se eller direktlänk: https://edge.media-server.com/mmc/p/p3esy8db

Telefonkonferens
För att delta via konferenssamtalet, registrera dig innan samtalet med hjälp av länken nedan. Vid registrering erhålls ett uppringningsnummer och en unik personlig PIN-kod. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, vänligen ring in tio minuter innan starttiden.

Registrering telefonkonferens:

Kvartalsrapport och tillhörande presentation kommer att finnas tillgängligt på www.ambea.se

Informationen är sådan som Ambea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 07:00 CET.

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar över 30 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm.