Daniel Warnholtz ny ekonomi- och finansdirektör i Ambea

Daniel Warnholtz har utsetts till ny ekonomidirektör (CFO) och finansdirektör för Ambea från och med den 18 april 2011. Warnholtz har en magisterexamen i företagsekonomi och nationalekonomi och är för närvarande finansdirektör och nordisk vice VD för AstraZeneca, en position han haft sedan 2009 samt finansdirektör för AstraZeneca Sverige sedan 2007. Tidigare har han även arbetat inom Procter & Gamble, bland annat som nordisk ekonomichef inom P&G Nordic.

Ambea är Nordens största vård- och omsorgsföretag. År 2009 hade Ambea 10 300 anställda vid sammanlagt 600 enheter. Ambea äger Mehiläinen Oy, Finlands största privata hälso- och sjukvårdsleverantör, samt även de två bolagen Carema Care och Carema Sjukvård i Sverige. Ambea-koncernen har även verksamhet i Norge inom både sjukvård och omsorg. Under 2010 förvärvades Ambea av Triton och KKR (Kohlberg Kravis Roberts & Co).

Matti Bergendahl, VD och koncernchef för Ambea, berättar:

Daniel Warnholtz omfattande och breda kompetens inom finansförvaltning kommer att stärka Ambea avsevärt. Han kommer framför allt att vara drivande i att utveckla Ambea-koncernens finansfunktion i ett internationellt sammanhang, ett område han har goda meriter från sedan tidigare.

Daniel Warnholtz har en bred erfarenhet av internationella finansroller inom snabbrörliga konsumentvaror samt läkemedel, och han är väl insatt i vård- och omsorgsbranschen. Hans internationella erfarenhet är gedigen även inom andra områden än finans, såsom leverantörsstyrning och produktion. Dessutom har han en bred teknisk kompetens inom företagsekonomi inklusive skattefrågor, förvärv, integration, budgetstyrning och strategisk planering.

Jag är mycket glad över min nya roll som ekonomidirektör och finansdirektör för Ambea. Ambea är mycket väl positionerade för att stärka sin position som det största vård- och omsorgsföretaget i Norden och även för att på sikt växa utanför Nordens gränser. För mig är det ett privilegium att få bli en del av Ambeas ledning och jag kommer att engagera mig starkt i att utveckla ekonomifunktionerna med mina kollegor i de olika bolagen, säger Daniel Warnholtz.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Matti Bergendahl, VD och koncernchef, Ambea AB, tel. +358 40 833 5461

Ambea samlar ett brett spektrum kompetenser inom både privat och offentligt finansierad vård och omsorg. Verksamheten bedrivs inom dotterbolagen Carema Care, Carema Sjukvård och Mehiläinen i Sverige, Norge och Finland. Med ca 600 enheter är Ambea ett av Nordens största vård- och omsorgsbolag. Ambea har som vision att bli förstahandsvalet på marknaden genom att utveckla vård och omsorg med kvalitet och nytänkande. Koncernen omsätter drygt 700 miljoner euro och har ca 10 300 årsanställda. För ytterligare information: www.ambea.com

Taggar: