Unik vårdbiträdesutbildning för ukrainare

Nu lanserar Ambea tillsammans med Beredskapslyftet och SWEA International en vårdbiträdesutbildning för ukrainska medarbetare – en satsning för att stärka ukrainares ställning på den svenska arbetsmarknaden.

Under förra året etablerade Ambea och Beredskapslyftet ett samarbete i syfte att möta och stötta de personer som flytt kriget i Ukraina. Flera rekryteringsträffar anordnades och idag jobbar närmare 100 personer från Ukraina i Vardagas och Nytidas verksamheter.

Nu tar Ambea, i samarbetet med Beredskapslyftet och SWEA International nästa steg och erbjuder en vårdbiträdesutbildning för medarbetare inom äldreomsorgen. Det är möjligt tack vare ett nära samarbete där Ambea står för projektledning, Beredskapslyftet för rekryteringen av de som går utbildningen och SWEA International som står för delar av finansieringen.

- Omsorgsbranschen är i stort behov av medarbetare och det här är ett initiativ för att bidra till kompetensförsörjningen. Ett problem har varit att massflyktingdirektivet inte stödjer att man studerar till ett yrke. Genom det här samarbetet ger vi dem som flytt kriget i Ukraina möjlighet att utbilda sig och på så sätt etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Mark Jensen, vd på Ambea.

- Vi är glada över samarbetet som ger de som flytt kriget i Ukraina möjligheten att utveckla och formalisera både sina kunskaper i svenska samt vårdkompetens, säger Malin Crona, Projektledare Ukrainian Professional Support Centre Beredskapslyftet.

Vårdbiträdesutbildningen gäller för 33 ukrainskor, är på ett år och en utbildningsinsats som är en del av ett nationellt yrkespaket för vårdbiträden i Sverige. Efter utbildningen får de betyg i svenska som andraspråk samt har formella kvalifikationer som vårdbiträde.

- Jag är stolt och imponerad över det otroliga engagemanget bland SWEAs medlemmar, och hur alla har gått samman för att stötta kvinnorna från Ukraina. Vi har varit med och stöttat tidigare projekt som Beredskapslyftet har genomfört under året och även detta projekt ligger oss varmt om hjärtat eftersom det kombinerar språkundervisning med möjlighet till ett arbete, säger Catarina Hansson, ordförande för SWEA International.

Utbildningsaktören Medlearn håller i utbildningen som till största delen genomförs på distans. 3StepIT sponsrar utbildningen med rekonditionerade datorer.

Om Beredskapslyftet
Beredskapslyftet är en ideell förening som stöttar samhället i olika kriser genom mobilisering av näringslivet. Beredskapslyftet har under ett drygt år drivit Ukrainian Professional Support Center, som genom rekryteringsstöd och utbildningar stöttat hundratals ukrainare som kommit till Sverige i att komma i arbete.

Om SWEA
SWEA (Swedish Women's Educational Association) är ett globalt nätverk för alla svenska och svensktalande kvinnor att knytas samman genom det svenska språket, kulturen och traditionerna. Med över 6 000 medlemmar är det den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige.

För mer information:

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag med 950 enheter och 31 000 medarbetare. I vår företagsgrupp erbjuder vi boende, stöd, utbildning och bemanning inom vård och omsorg. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Bolaget grundades 1996, har huvudkontor i Solna och är noterat på NASDAQ i Stockholm.  www.ambea.se

Citat

Omsorgsbranschen är i stort behov av medarbetare och det här är ett initiativ för att bidra till kompetensförsörjningen. Ett problem har varit att massflyktingdirektivet inte stödjer att man studerar till ett yrke. Genom det här samarbetet ger vi dem som flytt kriget i Ukraina möjlighet att utbilda sig och på så sätt etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.
Mark Jensen, vd Ambea