Vardaga och Skanska bygger nytt äldreboende i Helsingborg

Helsingborg kommer att få ett nytt äldreboende som beräknas stå färdigt sista kvartalet 2020. Boendet byggs av Skanska och kommer att drivas av Vardaga.

Äldreboendet får namnet Villa Gåsen, består av 60 lägenheter och vänder sig till personer med en demenssjukdom eller sjukdom kopplat till åldrande.

- Vi har en lång tradition av bra och givande samarbete med Helsingborg stad och vi är stolta över att kunna presentera ett nytt och modernt äldreboende som kommer att bidra till utveckla äldreomsorgen, säger Ulla Tansen, affärsområdeschef Vardaga.

Adressen blir Planteringsvägen och boendet kommer att inredas med Vardagas prisbelönta boendekoncept. Inredningen kombinerar funktion med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

- Vi är glada över att vi nu har skrivit hyreskontrakt med Vardaga som har god erfarenhet av att driva äldreboenden. Det här boendet blir ett fint bidrag till utvecklingen av södra Helsingborg och vi ser fram emot att få klartecken för att börja bygga, säger Daniel Fex, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

Vardaga driver sedan tidigare fyra äldreboenden i Helsingborg och ytterligare ett är under uppförande, Villa Öresund, som beräknas öppna vintern 2019.

För mer information:

Taggar: