AMF Fastigheter köper tre citygallerior i Stockholm

- Fältöversten, Ringen och Västermalmsgallerian får en långsiktig ägare

AMF Fastigheter köper galleriorna Fältöversten, Ringen och Västermalms-gallerian i Stockholms innerstad. Förvärvet är ett led i strategin att komplettera den befintliga fastighetsportföljen med fler handelsfastigheter i Stockholm city.

– Vi ser fram emot att tillsammans med våra hyresgäster långsiktigt fortsätta utveckla Fältöversten, Ringen och Västermalmsgallerian till attraktiva gallerior som stockholmarna vill besöka, säger Mats Hederos, vd AMF Fastigheter.

Fastigheterna förvärvas i tre separata aktiebolag och omfattar en uthyrningsbar yta om drygt 60 000 kvadratmeter. Säljare är Centeni som ägs av Royal Bank of Scotland.

– Förvärvet är både strategiskt viktigt och ett utmärkt komplement till Gallerian på Hamngatan och MOOD Stockholm. Genom att äga flera fastigheter i innerstaden drar vi nytta av den handelskompetens vi byggt upp, säger Mats Hederos.

Handelsfastigheter med bra citylägen i Stockholm har historiskt visat sig vara goda investeringar med bra och stabil avkastning till AMFs pensionssparare. AMF Fastigheter prioriterar centrala lägen i Stockholm och är en stabil, långsiktig fastighetsägare med egen drift och förvaltning och stor kunskap om både handel och kontor.

– Vi tror på en långsiktigt stark tillväxt i Stockholm, vilket är en viktig drivkraft för investeringar i fastigheter, säger Mats Hederos.

Förvärvet är villkorat av Konkurrensverkets prövning. AMF Fastigheter tillträder formellt som ägare under första kvartalet 2012. Parterna är överens om att inte offentliggöra köpeskillingen.

Se fakta om galleriorna nedan.

__________________________________________________________________________

Mats Hederos, VD AMF Fastigheter
Tel: 08-696 31 83 eller 070-260 93 46

Martin Tufvesson, Transaktionschef AMF Fastigheter
Tel: 08-696 32 09 eller 0709-58 66 65

Fakta om galleriorna:

Fältöversten vid Karlaplan på Östermalm omfattar cirka 21 000 m2 med främst butiker och restauranger. Hit sökte sig förra året ca 5,6 miljoner besökare. Bland de största hyresgästerna finns Sabis, H&M, Systembolaget, ICA, Åhléns och McDonald´s.

Ringen vid Skanstull på Södermalm omfattar cirka 21 000 m2 med främst butiker och restauranger. Antal besökare var 2010 4,4 miljoner. Hyresgäster är bland andra ICA, H&M, Systembolaget, Lindex, Apoteket Hjärtat och MQ.

Västermalmsgallerian vid Fridhemsplan på Kungsholmen omfattar cirka 17 000 m2 med huvudsakligen butiker och restauranger med ca 8,3 miljoner besökare förra året. Bland de största hyresgästerna finns H&M, ICA, Granit, MQ, Twilfit och SOLO.

De tre fastigheterna har tillsammans 60 000 m2 uthyrbar area, till största delen butiker. Fastigheterna ligger i knutpunkter vid T-baneuppgångar.

AMF Fastigheter AB, som är ett dotterbolag till AMF Pensionsförsäkring AB, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd med ett marknadsvärde på cirka 25 miljarder kronor. Inriktningen är kontor och cityhandel
i Stockholm och Göteborg, med fokus på Stockholms city. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och CityCronan i Stockholm samt del av Nordstan i Göteborg.
AMF äger även hälften av bostadsföretaget Rikshem med bostads- och samhällsfastigheter värda cirka 6 miljarder kronor.  Moderbolaget AMF drivs enligt ömsesidiga principer, vilket betyder att AMFs vinster i sin helhet tillfaller spararna.