AMF Fastigheter och konstnären Siri Carlén smyckar Jakobsbergsgatan

Idag välkomnar AMF Fastigheter två skulpturer av konstnären Siri Carlén till Jakobsbergsgatan. Skulpturerna – som är en del i konstfestivalen Wallstreet Stockholm där AMF Fastigheter är partner – kommer att förbli ett bestående inslag i gatubilden.

”Med hjälp av Siri Carléns färgsprakande och fantasifulla skulpturer vill vi addera värme, kreativitet och glädje till Jakobsbergsgatan under lång tid, inte bara under konstfestivalen”, säger Jenny Sivervik, marknadsområdeschef på AMF Fastigheter.

Siri Carlén är konstnär och illustratör, känd för sina målningar och illustrationer så väl som för sina färgglada och lekfulla skulpturer. Skulpturerna som placeras på Jakobsbergsgatan är födda ur ett långvarigt projekt som startade med Siris examensarbete 2010. Då handlade projektet om att hitta tillbaka till lusten – och konstnären beskriver att dagens skulpturer är en frukt av detta. Att skapa skulpturerna för det offentliga rummet har varit en helt ny utmaning.

”Jag har funderat mycket över mötet med åskådaren, både den som bara råkar gå förbi och den som aktivt söker sig till verken. Jag har försökt vara i leken, det mjuka snälla och roliga. Det är också just det jag tycker behövs och ofta saknar i en hård och kall stadsmiljö”, säger Siri Carlén.

De två skulpturerna som placeras på gatan är tunga – de väger över flera hundra kilo. Tillsammans med andra verk i kvarteret bidrar de med oväntade färger och former till Jakobsbergsgatan som utsetts till sommargågata av Levande Stockholm. Gatan är en del av Moodkvarteret som ägs av AMF Fastigheter.

”Konst och kultur är viktiga för att skapa platser där människor trivs och vill vara. Med Siris verk vill vi inspirera och bjuda in till nya samtal och möten mellan människor”, säger Jenny Sivervik, marknadsområdeschef på AMF Fastigheter.

På Jakobsbergsgatan har även gatans två trafikhinder förvandlats till konstverk av elever från Konstfack. Till Södermalm och kvarteret Stockholmsverken tar AMF Fastigheter en utställning av konstnären Pappas Pärlor – som skapar verk av just pärlor – även det som del av Wallstreet Stockholm.

Wallstreet Stockholm pågår augusti ut, med 100 offentliga konstverk utplacerade runt om i staden.

Läs mer:
Konstfestivalen Wallstreet Stockholm
Siri Carlén

Anne Ostelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: anne.ostelius@amffastigheter.se
Tfn: 0730 - 30 95 76

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.