AMF Fastigheter och Liljevalchs får kulturpris

I går kväll tog Liljevalchs och AMF Fastigheter emot kulturpriset ”årets affärsmässiga kultursamarbete” under Swedish Arts & Business Award. Priset delades ut av Kultur & Näringsliv i Göteborg. Det uppmärksammade samarbetet gav konst och kultur ett nytt uttryck på en oväntad plats i en kontrastfylld miljö mitt i city.

Liljevalchs och AMF Fastigheter har mottagit Kultur & Näringslivs pris för årets affärsmässiga kultursamarbete, Swedish Arts & Business Award, för det väl genomförda projektet med Liljevalchs Vårsalong i Urban Escape Stockholm.

- Vi är otroligt glada för priset. Det har varit en ynnest att samarbeta med AMF Fastigheter och få hålla Vårsalongen i Urban Escape. Vi planerar redan nu massor av nya spännande samarbeten och tror på att fortsätta att vitalisera både konsten och staden tillsammans, berättar Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs.

Renoveringen av Liljevalchs på Djurgården gjorde att Vårsalongen stod inför valet att ställas in eller flytta. När AMF Fastigheter samtidigt stod med tomma lokaler under byggarbetet med Urban Escape Stockholm blev valet enkelt. Under prisceremonin i Göteborg ställdes AMF Fastigheter och Liljevalchs mot andra framgångsrika projekt som Jernhusen och Nationalmuseum, samt Sisyfos AB och Wenngarn.

Juryns motivering löd: ”Ett professionellt genomfört projekt med tydliga win-win-effekter som både har lyft Liljevalchs verksamhet och placerat AMF Fastigheters nya kvarter på kartan. Samarbetet innebär en unik chans för Liljevalchs att återse och möta ny publik mitt i city under konsthallens pågående renovering och bidrar samtidigt med sina 90 000 besökare till att introducera AMF Fastigheters nya varumärke för konsthallens målgrupp.”

- De ömsesidiga effekterna av samarbetet har varit tydliga och jag är både glad och stolt över att få ta emot det här priset. Det är ett kvitto på att vi med Urban Escape Stockholm skapar platser som inspirerar, där människor vill vara. När Vårsalongen, en så älskad och välkänd kulturinstitution som det är, flyttade in i kvarteret innebar det en fantastisk möjlighet att introducera för Stockholmare och besökare vad Urban Escape verkligen handlar om, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

Kultur & Näringsliv har delat ut priset Swedish Arts & Business Award sedan 1993. Priset finns till för att främja hållbara kultursamarbeten som är affärsmässigt grundade i syfte att uppmärksamma framgångsrika samarbeten mellan kulturen, näringslivet och det offentliga och därigenom inspirera andra.

För mer information, kontakta Cecilia Österholm, AMF Fastigheter E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se Tel: 0046 72-579 75 41

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om drygt 46 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se