AMF Fastigheter säljer fastighet i Nordstan

AMF Fastigheter säljer fastigheten Nordstaden 8:26 i Göteborg till fastighetsbolaget Hufvudstaden. Fastigheten omfattar cirka 20 700 kvm och har funnits i AMF Fastigheters ägo sedan 1998. Hufvudstaden tillträder fastigheten i mars 2013.

– Vi är glada att ägandet av fastigheten nu övertas av en fastighetsägare med lokal förvaltning och gedigen marknadskompetens. Hufvudstadens starka engagemang i området borgar för en fortsatt bra utveckling i Nordstan, säger Mats Hederos, VD för AMF Fastigheter.

AMF Fastigheter är en långsiktig fastighetsägare med ett övergripande uppdrag att bidra till en hög och stabil avkastning till AMFs pensionssparare. Genom transaktionen koncentrerar AMF Fastigheter sin retailverksamhet till Stockholm.

– Vi vet att handelsfastigheter kräver speciell kompetens och lokal närvaro. Istället för att själva bygga upp en egen förvaltningsorganisation i Göteborg har vi nu valt att fokusera våra investeringar i handelsfastigheter till Stockholms innerstad, säger Mats Hederos.

Hufvudstaden, som grundades 1915, förvaltar och utvecklar fastigheter. I Göteborg äger Hufvudstaden bland annat Femman-huset och NK.

Cecilia Elovsson, Information AMF, 072-541 67 46, cecilia.elovsson@amf.se

AMF Fastigheter äger, utvecklar och förvaltar kommersiella kontor och handelsplatser för framtiden. Uppdraget från ägaren, pensionsbolaget AMF, är att bidra till en långsiktigt hög och stabil avkastning. Inriktningen är kontor och cityhandel i Stockholm och Göteborg, med fokus på Stockholms city. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och CityCronan i Stockholm samt del av Nordstan i Göteborg. Marknadsvärdet uppgår till cirka 31 miljarder kronor.  AMF äger även hälften av bostadsföretaget Rikshem med bostads- och samhällsfastigheter värda drygt 14,6  miljarder kronor.