AMF Fastigheter tilldelas Employer branding-pris

Karriärföretagen arrangerar årligen den Stora Karriärdagen för att uppmärksamma och hylla Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under onsdagskvällen var det återigen dags för Sveriges största HR-event, som gick av stapeln på Berns Salonger i Stockholm. AMF Fastigheter hade chans att vinna pris i två kategorier under kvällen, Årets hederspris 2023 samt Årets employer branding-företag 2023.

AMF Fastigheter, som var nominerad i två kategorier under eventet Stora Karriärdagen, kammade hem priset som Årets employer branding-företag, samhällsvetare. AMF Fastigheter belönas för att “kontinuerligt och djupgående förankrat employer branding, vilket har resulterat i ökad kännedom och attraktivitet. AMF Fastigheters dedikation till märkesbyggande är exemplariskt och ger tydliga resultat”. Nominerade i samma kategori var även Apotea, Jysk och upplevelsekoncernen Parks and Resorts.

På plats för att ta emot priset var AMF Fastigheters HR-chef Helena Molinero, interninformationsansvarig Jenny Törner samt vd, Thomas Erséus. HR-chef Helena Molinero var även nominerad till priset Årets förebild inom Employer Branding under Stora Karriärdagen i fjol.

- Detta är ett pris som vi vill förtjäna varje dag, men visst känner vi att de senaste årens fokuserade arbete har burit frukt och det är med stor stolthet vi tar emot denna utmärkelse. Sedan 2017 har vi arbetat aktivt för att fläta in AMF Fastigheters unika företagskultur i alla våra processer, och låta den bli en integrerad del i allt vi gör, säger Helena Molinero.

AMF Fastigheter har arbetat strategiskt med sitt arbetsgivarvarumärke under flera år. Ett arbete som blir allt viktigare när konkurrensen om de framtida medarbetarna hårdnar för varje år som går. AMF Fastigheter har bland annat definierat ett antal önskade beteenden som utgör företagskulturens stöttepelare. De fungerar som en vägledande kompass både i interna och externa relationer. Ett exempel på ett önskat beteende är ”vi är bäst tillsammans”, vilket bland annat manifesteras i rekryteringsprocessen, där medarbetare från olika verksamhetsområden är med för att träffa kandidater. Ett annat önskat beteende är ”Vi vågar göra saker annorlunda”, vilket visar sig i fastighetsbranschens första traineeprogram, där man också fokuserar på de mjuka värdena. Programmet startades också som ett sätt att nå ut till kandidater som inte vanligtvis söker sig till fastighetsbranschen.

- Tillsammans har vi, med HR-avdelningen i spetsen, gjort ett gediget jobb för att säkra en levande företagskultur. Den visar sig bland annat i våra processer, i våra rekryteringar, under vår årliga konferens och i alla våra möten. Det är otroligt kul att vi med detta pris får ett bevis på att det vi gör fungerar och gör stor skillnad, säger Thomas Erséus, vd.

Ytterligare ett exempel på hur AMF Fastigheter vågar tänka annorlunda är den valda platsen för den nya arbetsplatsen i city. Under våren 2024 flyttar AMF Fastigheter sitt kontor till handels- och mötesplatsen Mood i centrala Stockholm. Flytten går från dagens slutna, traditionella kontor för att i stället bli en mer integrerad del av staden och för att komma närmare hyresgäster, samarbetspartner och andra intressenter.

Bodil Hassel
bodil.hassel@amffastigheter.se

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på https://www.amffastigheter.se/.

Citat

Detta är ett pris som vi vill förtjäna varje dag, men visst känner vi att de senaste årens fokuserade arbete har burit frukt och det är med stor stolthet vi tar emot denna utmärkelse. Sedan 2017 har vi arbetat aktivt för att fläta in AMF Fastigheters unika företagskultur i alla våra processer, och låta den bli en integrerad del i allt vi gör.
Helena Molinero, HR-chef
Tillsammans har vi, med HR-avdelningen i spetsen, gjort ett gediget jobb för att säkra en levande företagskultur. Den visar sig bland annat i våra processer, i våra rekryteringar, under vår årliga konferens och i alla våra möten. Det är otroligt kul att vi med detta pris får ett bevis på att det vi gör fungerar och gör stor skillnad.
Thomas Erséus, vd