AMF Fastigheter vinnare av E-prize 2015

På Veckans Affärers årliga hållbarhetsdag presenterades idag vinnarna av E-prize 2015. Utmärkelsen delas ut till de företag som under året har lyckats bäst med sin energieffektivisering. I hård konkurrens tog AMF Fastigheter hem priset i kategorin Fastigheter och Offentlig sektor.

– Vi är otroligt stolta och glada över att uppmärksammas för vårt långsiktiga arbete med energieffektivisering. Utan våra tekniker skulle jag inte stå här idag, säger Michael Eskils, hållbarhetschef på AMF Fastigheter, från scenen under prisutdelningen på Grand Hotel.

I motiveringen betonas både miljövinsterna och affärsnyttan, liksom den tydliga målstyrningen.

– Vårt framgångskoncept är att jobba systematiskt och hela tiden utveckla både organisationen och tekniken i fastigheterna, säger Michael Eskils.

AMF Fastigheter satte år 2009 ett tufft mål att minska energianvändningen i fastigheterna med 25 procent till och med 2014. Redan vid årsskiftet 2012/2013 uppnåddes reduktionsmålet och under 2014 förbättrades resultatet ytterligare och landade tillslut på 34 procent.

För ytterligare information, kontakta:

Michael Eskils, hållbarhetschef AMF Fastigheter
E-post: michael.eskils@amffastigheter.se
Tel: 08-791 24 33

Cecilia Elovsson, PR och Information AMF Fastigheter
E-post: Cecilia.Elovsson@amffastigheter.se
Tel: 08-696 31 10

AMF Fastigheter utvecklar och förvaltar kontor och handelsfastigheter i Stockholm, och arbetar aktivt för en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen inom AMF-koncernen har idag ett marknadsvärde om cirka 55 miljarder SEK, inklusive delägarskap i bostadsbolaget Rikshem, samt handels- och kontorsfastigheter i Finland.