Embassy House flyttar sin Södermalmsanläggning till Pelarbacken

Nu står det klart att coworking-aktören Embassy House flyttar in i AMF Fastigheters Pelarbacken vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Embassy House erbjuder flexibel och prisvärd fullservice-coworking med ledorden innovation, kreativitet och community. De finns idag i Stockholm - på Östermalm och Södermalm, samt i Malmö. Embassy House samlar ett 100-tal företag inom bland annat fintech, AI och gaming, ofta startups. På den nya anläggningen i Pelarbacken kommer det att finnas rum för drygt 200 arbetsplatser.

- När vi letade efter en långvarig etablering kring Medborgarplatsen var Pelarbacken och AMF Fastigheter de som kunde leverera bästa lösningen. Att kunna få fortsätta vid Medborgarplatsen och nya fräscha lokaler gjorde valet enkelt, säger Anders Nilsson, grundare av Embassy House.

Embassy House har ett tydligt fokus på återbruk vid anpassningen av den nya lokalen. Samtliga glaspartier, dörrar och kontorsmöbler kommer att vara återbrukade. Ett annat sätt att hålla nere klimatavtrycket är att använda reglar och paneler av trä i stället för metall.

- Inför uppstarten av lokalanpassningen har vi gjort en så kallad klimatkalkyl. Genom att göra klimatkalkyler synliggör vi hur olika val längs vägen kommer att påverka projektets totala klimatavtryck, och kan tillsammans med hyresgästen fatta bra och hållbara beslut, säger Johan Lindskog, projektutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Embassy House i Pelarbacken slår upp sina dörrar på adressen Östgötagatan 12 den 1 januari 2024.

Bodil Hassel
bodil.hassel@amffastigheter.se

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på https://www.amffastigheter.se/.

Citat

Inför uppstarten av lokalanpassningen har vi gjort en så kallad klimatkalkyl. Genom att göra klimatkalkyler synliggör vi hur olika val längs vägen kommer att påverka projektets totala klimatavtryck, och kan tillsammans med hyresgästen fatta bra och hållbara beslut.
Johan Lindskog, projektutvecklingschef, AMF Fastigheter