Ett år av uppvaknande och omställning – AMF Fastigheter summerar 2022

2022 var ett turbulent år med ökad inflation, stigande räntor och krig i Europa. Under året, som präglades av förändring och snabb omställning, bidrog AMF Fastigheter med 3 700 miljoner kronor till moderbolagets ca fyra miljoner pensionssparare. Hållbarhetsarbetet intensifierades också under året, både i projekten och genom nya arbetssätt och samarbeten. Idag publiceras AMF Fastigheters årsberättelse 2022.

Med nya utmaningar kommer krav på att ställa om och tänka nytt. Det har AMF Fastigheter lyckats med väl under det gångna året, menar vd Thomas Erséus.

Jag vill kalla 2022 uppvaknandets år. Vi har länge agerat i ett konstlat ekonomiskt klimat med hög tillväxt, stark köpkraft och låg räntesituation. När förutsättningarna förändras behöver vi som organisation vara lyhörda och kapabla att snabbt ställa om – något vi lyckats med väl. Jag är oerhört stolt över årets resultat och organisationens engagemang, säger Thomas Erséus.

Fokus under 2022 har varit att fortsätta skapa värde genom att skapa attraktiva stadsrum där människor vill vara, men samtidigt att ta till vara på de möjligheter som ges i en ny, utmanande tid. Under året har flera strategiska förvärv genomförts.

-Genom förvärven av fastigheterna Marievik 27 och 30, som vi länge har velat addera till vår portfölj, har vi stärkt vår position som majoritetsägare i området. Det ger oss unika möjligheter att ta ett helhetsgrepp om platsen för att utveckla Marievik till en attraktiv stadsdel för företag, boende och besökare. Vi har höga ambitioner i Marievik kommande år, säger Marie Barkman, vice vd.

Under året har AMF Fastigheter bidragit med drygt 3 700 miljoner kronor till tjänstepensionsbolaget AMF. Det motsvarar en totalavkastning på 4,8 procent. I årsberättelsen sammanfattas även flera ambitiösa hållbarhetssatsningar som genomförts under året. Bland annat har en ny projektorganisation tillsatts för att möjliggöra ännu tydligare integrering av klimat- och hållbarhetsstyrning i byggprojekten. 2022 innebar även starten för omvandlingen av anrika Jakobsbergsgatan 24, ett projekt som genomförs med höga hållbarhetsambitioner och som ska bli vägledande för AMF Fastigheters kommande ombyggnationer. Gemensamt för initiativen är att de vilar på en grund av samverkan och utgår ifrån människors beteenden – en filosofi som följer med in i 2023.

Nyckeltal:

• Totalavkastningen under 2022 uppgick till 4,8 procent (10,2 procent år 2021).
  • Nettointäkterna ökade till 3 244 miljoner kronor (2 942 år 2021).
  • De totala koldioxidutsläppen minskade med 13 procent.

Om årsberättelsen 2022
Årsberättelsen integrerar hållbarhets- och ekonomisk rapportering för att ge en övergripande bild av AMF Fastigheters verksamhet. Den utgör inte den formella årsredovisningen för AMF Fastigheter utan är en sammanställning av AMF-koncernens fastighetsbestånd. Fastighetsbeståndets resultat redovisas även som en del av moderbolaget AMFs årsredovisning.

Årsberättelsen finns tillgänglig för läsning och nedladdning på AMF Fastigheters webb.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 33 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 80 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer påamffastigheter.se.