Experiment 101 blir ny hyresgäst i Stockholmsverken

Spelutvecklaren Experiment 101 blir hyresgäst i Stockholmsverken. De flyttar in på ca 450 kvadratmeter i korsningen mellan Rosenlundsgatan och Magnusladuslåsgatan.

• Den inspirerande miljön, umgängesytorna och den industriella känslan som Stockholmsverken erbjuder är väldigt lockande för oss. Vi befinner oss i en intensiv fas i utvecklingen av vår nya titel Biomutant och då behöver vi en arbetsplats som ger våra medarbetare de bästa förutsättningarna, säger Stefan Ljungqvist, vd för Experiment 101.

Stockholmsverken är ett av Södermalms klassiska industrikvarter som AMF Fastigheter utvecklar till en ny plats för arbete, möten och umgänge. Totalt utvecklas 23 000 kvadratmeter till arbetsplatser som kan välkomna en bredd av företag och gatuplanen öppnas för restauranger och caféer. Kvarterens innergårdar kommer också att utvecklas och öppnas för allmänheten.

• Vi är otroligt glada att Experiment 101 blir en del av Stockholmsverken. De är ett fantastiskt komplement till området och kommer att bidra till en härlig och kreativ puls, säger Tove Törneman, projektchef för Stockholmsverken, AMF Fastigheter.

Marcus Hallberg, presskontakt, AMF Fastigheter
marcus.hallberg@amffastigheter.se

Fakta om AMF Fastigheters projekt i Stockholmsverken:

• Omfattar två kvarter, fyra byggnader, två innergårdar och ett torg.
  • Är en mix av arbetsplatser, restauranger, mötesplatser och handel.
  • Cirka 20 000 kvadratmeter flexibla kontor med hög teknisk standard.
  • Cirka 3 000 kvadratmeter för handel och restaurang.
  • Totalt planeras lokaler för cirka sex restauranger.
  • Ligger i korsningen Rosenlundsgatan och Magnus Ladulåsgatan vid Södra station på Södermalm i Stockholm.
  • Fastigheterna och gårdarna byggs om i etapper under projektperioden 2017–2019.
  • Stockholmsverken ligger i ett växande område där många spännande och kreativa företag valt att sitta. Bland dessa en mängd spel- och designföretag.
  • Området runt Södra station är i utvecklingsfas i och med Citybanans öppnande som leder till nya rörelser inom kvarteren.

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 38 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 62 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se