Fastighetsaktörer går samman för en mer digitaliserad bransch

Idag lanseras Real Estate Digitalisation Initiative (REDI.city), ett samverkansprojekt med syfte att göra fastigheter redo för framtidens uppkopplade stad. AMF Fastigheter är ett av de deltagande fastighetsbolagen.

Initiativet Real Estate Digitalisation Initiative (REDI.city) ska driva utveckling framåt och stärka branschen som helhet i digitaliseringsfrågor genom att dela lärdomar.

Bakom REDI.city - Real Estate Digitalization Initiativ står:
• Fastighetsägarna Stockholm
• AMF Fastigheter
• Fabege
• Vasakronan
• Hufvudstaden
• Sveriges Allmännytta
• Akademiska Hus
• Castellum
• Stronghold
• Mimer
• Epicenter Stockholm

Inom ramen för projektet kommer REDI.city att sprida information och dela med sig av kunskap om digitala lösningar. Gruppen kommer därför att släppa rapporter i en rad olika ämnen på den gemensamma webbplatsenwww.redi.city. Först ut är rapporterna om 5G och IoT:

5G
80% av all mobilkommunikation sker inomhus. Dagens lösning (4G) kräver att varje operatör har egen infrastruktur i en fastighet, vilken  fastighetsägaren oftast betalar. Den nya 5G tekniken är bättre, men den kräver mer och ny utrustning. Att fortsätta som idag är inte samhällsekonomiskt försvarbart och nya lösningar där infrastruktur delas krävs.Läs rapporten här.

IoT
Dagens fastigheter har en mycket varierande digitaliseringsgrad. Det är inte ovanligt att utrustningen inte är integrerad, att den styrs lokalt och att systemsäkerheten skulle kunna vara högre. System måste samverka för en ekonomisk och miljöeffektiv förvaltning med god service till hyresgäster och besökare.Läs rapporten här

Ett annat exempel är den kommande rapporten “Digitalisering av Fastigheter” med syftet att stötta fastighetsägare, förvaltare och systemleverantörer i deras utvecklingsarbete och påskynda en integrering av standarder i marknader.

För mer information, kontakta:
Tina Landelius, presskontakt AMF Fastigheter
Tel: 0722 - 35 32 69