Första hyresgästen klar för framtidens Marievik

Alstom Sverige signar för nya lokaler i AMF Fastigheters storsatsning i Marievik, det nya stadsomvandlingsområdet vid Liljeholmskajen i södra Stockholm. Transporttillverkaren, som redan idag sitter i området, väljer att satsa på nya lokaler i projekt Urverket med inflyttning våren 2025. Innan dess ska Urverket rustas upp, och därmed blir Urverket den första byggnad som byter skepnad när omvandlingen av Marievik börjar.

AMF Fastigheter har stora planer för området Marievik kommande år. Stadsdelen ska genomgå en totalomvandling med ambitionen om att utveckla en levande och hållbar stadsdel med människan i fokus. Bottenvåningar ska öppnas upp, parkområden, kajbad och verksamhetslokaler ska tillkomma och ge området nytt liv.

Under nästa år utvecklas Urverket (Marievik 14), till en modern kontorsbyggnad med bl.a. nya lokaler i gatuplan, påbyggd våning, ljusgård, mer fönster och terrasser. Alstoms Sveriges nya kontor om cirka 9 000 kvm är fördelat på sju våningar.

– Marievik ska vara en samlingspunkt för människor, företag och organisationer som vill jobba för ett mer hållbart samhälle och som söker likasinnade för att förverkliga sina idéer. Där ser vi att Alstom, som har ett tydligt hållbarhetsfokus, blir en viktig pusselbit för att forma framtidens Marievik, säger Per Helgesson, fastighetsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Urverket uppfördes år 1944 och har fått sitt namn efter sin klocka i byggnadens torn. Upprustningen av Urverket planeras påbörja hösten 2023 och beräknas stå färdigt våren 2025.

– Vi har haft verksamhet i området sedan 1992 och är väl förankrade här. Nu ser vi verkligen fram emot att vara en del av den spännande utvecklingen av det här området, säger Fredrik Ahlen, säkerhets- och fastighetschef på Alstom i Sverige.

Om Alstom Sverige
Alstom har närmare 2 000 anställda i Sverige och är den största aktören inom svensk järnvägsindustri, med över 1 000 tåg levererade. Alstom har ett globalt test- och teknologicenter för drivsystem i Västerås samt ett globalt innovationscenter för signalsystem i Stockholm. Alstom har flera stora underhållskontrakt och utför underhåll i 19 lokala depåer. Alstom levererar även det nya signalsystemet (ERTMS) för både tåg och bana.

Om Marievik
Marievik är en växande stadsdel vid Liljeholmskajen i Stockholm alldeles intill Mälaren och bara ett stenkast från Södermalm. AMF Fastigheter, JM och Klövern ska tillsammans omvandla området till en levande blandstad för boende, arbete, kultur och rekreation. Fram till 2030 väntas framtidens Marievik växa med 27 000 tillkommande kvadratmeter kontor– och verksamhetslokaler, 1100 nya bostäder, allmänna bryggor, parker och gångstråk. Läs mer om Marievik på www.amffastigheter.se/marievik.

Karin Larsson
karin.larsson@amffastigheter.se

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på https://www.amffastigheter.se/.

Citat

Marievik ska vara en samlingspunkt för människor, företag och organisationer som vill jobba för ett mer hållbart samhälle och som söker likasinnade för att förverkliga sina idéer. Där ser vi att Alstom, som har ett tydligt hållbarhetsfokus, blir en viktig pusselbit för att forma framtidens Marievik.
Per Helgesson, fastighetsutvecklingschef på AMF Fastigheter