Gustaf Hermelin till AMF Fastigheters styrelse

Ny styrelseledamot i AMF Fastigheters styrelse blir Gustaf Hermelin, som valdes in vid en extra bolagsstämma den 7 september 2011.

Gustaf Hermelin har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom fastighetsbranschen, bland annat som vd för fastighetsbolaget Klövern, där han verkat sedan 2002. Under första kvartalet nästa år lämnar Gustaf Hermelin den posten för att istället tillträda som vd för Brinova Fastigheter AB.

-       Med sin långa och gedigna kunskap om fastighetsbranschen kommer Gustaf Hermelin att tillföra styrelsen ytterligare kompetens i arbetet med att vidareutveckla AMF Fastigheter. Gustaf Hermelin får en mycket viktig roll i vår fortsatta utveckling. Fastigheter är ett viktigt tillgångsslag för AMF och vi strävar efter att öka våra fastighetsinvesteringar väsentligt över tid, säger styrelseordförande Peder Hasslev, tillika chef Kapitalförvaltning och vice vd AMF.

Gustaf Hermelin är även styrelseledamot i Diös Fastigheter.

Ledamöter i styrelsen för AMF Fastigheter AB:

Ordförande Peder Hasslev, chef kapitalförvaltning och vice vd AMF
Linda Hamberg, försäljningsdirektör Kapp Ahl
Gustaf Hermelin, tillträdande vd Brinova Fastigheter
Per-Erik Karlsson, chefsjurist AMF
Per-Olov Karlsson, fastighetschef Home Properties
Lars Åberg, ansvarig tillgångsfördelning AMF

Eva Kasberg, kommunikationsansvarig AMF Fastigheter, 072-223 37 68
Mats Hederos, vd AMF Fastigheter, 070-260 93 46

AMF Fastigheter AB, som är ett dotterbolag till AMF Pensionsförsäkring AB, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd med ett marknadsvärde på cirka 25 miljarder kronor. Inriktningen är kontor och cityhandel
i Stockholm och Göteborg, med fokus på Stockholms city. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och CityCronan i Stockholm samt del av Nordstan i Göteborg. AMF äger hälften av bostadsföretaget Dombron med bostads- och samhällsfastigheter värda cirka 6 miljarder kronor.