På lördag öppnar Avicii Experience i 5:e Hötorgshuset

På lördag är det premiär för Avicii Experience. Ett interaktivt hyllningsmuseum om en av vår tids stora musikikoner, Tim Bergling. Bakom satsningen i 5:e Hötorgshuset står Pophouse Entertainment och det digitala kulturcentret Space, i nära samarbete med Tims familj, vänner och musikkollegor.

AMF Fastigheter äger 5:e Hötorgshuset, fastigheten som i sin berömda syskonskara står närmast Sergels torg och i egenskap av nyckelbyggnad ska möta den öppna platsen nedanför. I husets nedre sju plan huserar sedan i november det digitala kulturcentret Space, som bland annat rymmer norra Europas största permanenta e-sportarena, världens största gamingcenter med drygt 400 spelstationer och musikstudios.

På lördag öppnar den sista viktiga pusselbiten i det som utgör det digitala kulturcentret Space, ett interaktivt hyllningsmuseum till Avicii. Med Space och Avicii Experience återvänder kulturen till 5:e Hötorgshuset och musiken får en naturlig hemvist i Stockholm city.

-Vi är fantastiskt stolta över att Pophouse Entertainment har valt att göra denna satsning i 5:e Hötorgshuset. Med Avicii Experience och Space blir denna plats ett viktigt landmärke i Stockholm city som kommer att locka både svenska och internationella besökare. De bidrar också till att stärka Stockholm som musikstad, säger Jenny Sivervik, Marknadsområdeschef City på AMF Fastigheter.

I Avicii Experience möts besökaren av 300 kvadratmeter nutida musikhistoria och för fansen mytomspunna händelser och platser som formade artisten Avicii. Via musik, privata fotografier, nyproducerade filmer och personliga tillhörigheter följer vi Tims väg från en tillbakadragen musikentusiast i Stockholms innerstad till en internationellt firad superstjärna. Museet ger också en unik insyn i Tims kreativa skapandeprocess och via nygjorda intervjuer får besökaren träffa många av de artister och musiker som Tim samarbetade med. Även tidigare outgiven musik är en viktig del av Avicii Experience.

-Avicii förändrade modern dansmusik och ledde en banbrytande revolution av den globala EDM-scenen. Han var utan tvekan en av de mest inflytelserika producenterna, artisterna och låtskrivarna av vår tid så det känns självklart och fantastiskt att Tim nu har sitt eget museum, mitt i stan där han växte upp, säger Per Sundin, vd Pophouse Entertainment och medgrundare av Avicii Experience.

Avicii Experience är uppbyggt som en tidsresa genom olika rum där besökaren själv är med och skapar upplevelsen. Museet lyfter, förutom Aviciis fantastiska framgång och kreativa samarbeten, även fram de tyngre sidorna av de ändlösa resorna och spelningarna. En del av intäkterna går till stiftelsen Tim Bergling Foundation.

För mer information och pressbilder:https://newsroom.notified.com/space
Biljetterna bokas via: www.aviciiexperience.com.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post:tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

Om Avicii Experiencec