Pophouse Entertainments och AMF Fastigheters kultursatsning Space öppnar den 27 november

Idag släpps biljetterna till Space Grand Opening! Stockholms nya kulturcenter för den digitala generationen har fått ett öppningsdatum. Space Grand Opening äger rum den 27 november i det 5:e Hötorgshuset vid Sergels torg. Idag den 1 september klockan 13.00 släpps de kostnadsfria biljetterna till premiären.

Drygt två år efter att AMF Fastigheter och Pophouse Entertainment presenterade den stora kultursatsningen Space öppnar den för allmänheten. Space blir en ny och världsunik mötesplats som kombinerar gaming, musik och ”content creation” på hela sju våningsplan. Space blir även världens största gamingcenter, med över 400 gaming setups samt hem för Avicii Experience: en interaktiv utställning som hyllar en av vår tids största ikoner inom modern populärkultur.

-Vi har sett fram emot öppningen länge och gläder oss åt att nu ha ett officiellt invigningsdatum klart. Den 27 november kommer unga stockholmare att få en ny och helt unik plats för kreativt skapande, en mötesplats som tidigare saknats i Stockholms stadsbild. Vi är glada och stolta över att detta sker i det 5:e Hötorgshuset intill Sergels torg, som med sin historia och centrala läge blir ett självklart nav för ung kultur och kreativitet, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

Mats Hederos menar att det finns ett behov av att skapa innovativa mötesplatser för den nya generationen.

-Vi på AMF Fastigheter har som en del av vårt stadsutvecklingsarbete fokuserat på kulturella och kreativa näringar. De stärker stadens puls, identitet och attraktivitet. Space blir ett fantastiskt tillskott som fyller det 5:e Hötorgshuset med nytt spännande innehåll. Space fokus på skapande, gemenskap och scenkonst inom allt från musik till gaming hoppas vi ska gjuta nytt liv i Sergels torg under fler av dygnets timmar och samtidigt bidra till att stärka Stockholm som kultur- och musikstad, fortsätter Mats Hederos.

Med över 400 fullt utrustade gamingstationer och tillgång till merparten av marknadens alla spel blir Space norra Europas största gamingcenter och en unik plats för gamers. För de som vill träna i lag eller hålla en privat tillställning för vänner finns det specialinredda bootcamp-rum att boka. Längst ner i
huset byggs norra Europas största permanenta esportarena med plats för 650 personer där det ska hållas esportturneringar, konserter, inspirationsföreläsningar samt tech-konferenser.

-Gamers och influensers är en del av våra största industrier och kreativa näringar. Nu skapar vi ett eget ”hus” på sju våningar, i hjärtat av Stockholm, där den digitala generationen kan få utlopp för sin kreativitet och sitt spelintresse, säger Per Sundin, vd Pophouse Entertainment som står bakom Space.

Läs mer här:
www.space.cc och https://newsroom.notified.com/space
Biljetter till Space Grand Opening bokas kostnadsfritt från och med idag klockan 13:00 via www.space.cc

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

Åsa Caap, vd Space
E-post: asa.caap@space.cc
Tfn: 0708 211 765

Pophouse Entertainment
Pophouse Entertainment grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014 med en vision att bygga en nöjesdestination i världsklass på Djurgården i Stockholm, samt att skapa kulturella upplevelser för en bred publik i Sverige och resten av världen. Företagsgruppen äger och driver ABBA the Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hotell Hasselbacken och Space. www.pophouse.se

Space är en av Pophouse Entertainments största satsningar hittills och sker i nära samarbete med Stockholms stad, Visit Stockholm, Stockholm Business Region och AMF fastigheter som äger huset.

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 73 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se