Prisade restaurang Nook öppnar i Stockholmsverken den 25 augusti

Den 25 augusti förstärks matscenen i AMF Fastigheters kvarter Stockholmsverken på Södermalm ytterligare – då slår prisade restaurang Nook upp dörrarna till sin hela 1 000 kvadratmeter stora restaurang.

Kvarteret Stockholmsverken, som ligger mitt på Södermalm i hörnet Magnus Ladulåsgatan och Rosenlundsgatan, är hemvist åt några av världens mest kreativa företag inom dataspel, arkitektur och design. Det är också en kontrastrik mötesplats och en växande matdestination, med spännande restauranger som vietnamesiska Bun Bun och den kombinerade möbelstudion och naturvinbaren Gemla.

Nu ansluter ytterligare en aktör – den 25 augusti öppnar den populära Södermalmsrestaurangen Nook sin restaurang i Stockholmsverken.

"Vi hälsar Nook varmt välkomna till Stockholmsverken! Vi är mycket glada att de valt att flytta sin omtyckta restaurang just hit. För alla som uppskattar en matupplevelse av hög internationell klass i en inspirerande miljö blir Nook i Stockholmsverken en självklar destination", säger Per Helgesson, marknadsområdeschef på AMF Fastigheter.

Nook har under åtta år funnits på Åsögatan på Södermalm. När de nu flyttar in i den nya lokalen i Stockholmsverken växer restaurangen betydligt – från 200 till cirka 1 000 kvadratmeter. Den nya restaurangen på Rosenlundsgatan 33 kommer att innehålla tre olika koncept.

"Ja, det blir otroligt fint. På ”undervåningen”hittar man vårt finare middagsrum. Här kommer vi att servera våra klassiska trerättersmenyer och snacks.En av nyheterna här är totalupplevelsen Nook Full Experience som är en sittning där allt serveras på ett eget exklusivt, specialdesignat bord. Här får bara de absolut bästa råvarorna plats. Det är här vi tar ut svängarna till max i köket; vår kreativitet får gå bananas helt enkelt",berättar Gustaf Larsson, kökschef och partner på Nook.

På undervåningen hittar gästerna även ”Rolfs hörna”, ett vardagsrum för mys med en gigantisk avec-hylla. Och givetvis finns ett stort vinrum och massor av annat skoj.

"På entréplanet blir det lite som gamla baren på Åsögatan. Härliga snacks, sharing-rätter och massor av gott att dricka. Här finns även vårt uterum som går under smeknamnet ”Muttern”, perfekt för större sällskap upp till cirka 40 personer. Här kommer vi även ha en öl-gästkran där gästerna själva kan servera sitt sällskap. Och sen har vi Nook Market där man kan droppa in i för att käka lunch eller middagi vår härliga miljö eller ta med. God öl, fina viner, här finns allt",berättar Alexander Bäckman, Nooks vd och partner.

Så småningom kommer även ett par härliga uteserveringar att finnas. Och ett helt eget öl-bryggeri.

Inspirationen till Nooks mat kommer från både asiatisk street food och det klassiska franska köket och de har flera gånger prisats för sin matupplevelse. Nook har flera år i rad fått Guide Michelins BiB Gourmand, en utmärkelse för krogar med bra mat till rimliga priser.

Bild: Gustaf Larsson och Alexander Bäckman, restaurang Nook

Anne Ostelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: anne.ostelius@amffastigheter.se
Tfn: 0730 - 30 95 76

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.