Ricard Constantinou får Gulddrake efter arbetet med Teatern

Idag tillkännager DN att Ricard Constantinou tilldelas Gulddrakens hederspris ”Årets matvisionär”. Ricard Constantinou är mannen bakom Teatern, AMF Fastigheters restaurangsatsning i Ringen centrum som öppnade den 5 december.

På måndag delar DN ut Stockholms finaste krogpris Gulddraken. Men redan idag presenteras årets tre hederspristagare. En av dem är Ricard Constantinou som tilldelas Gulddrakens hederspris ”Årets matvisionär” för sin idérikedom, sitt sätt att driva Stockholms krogliv framåt – och inte minst för sitt arbete med Teatern.

– Jag blir självklart glad och stolt när andra uppfattar och uppmärksammar mitt engagemang för att utveckla och driva branschen framåt. Kvalitet och unika matupplevelser är det viktigaste för mig, men jag strävar alltid efter att göra det på nya och innovativa sätt, säger Ricard Constantinou.

Ricard Constantinou och AMF Fastigheter har arbetat nära tillsammans för att kunna förverkliga Teatern och samla flera av Sveriges främsta kockar i Ringen centrum. Något som Gulddrakens jury tagit fasta på i motiveringen, där Ricard Constantinous bedrift med just Teatern framhålls.

– Teatern är en succé som överträffat alla våra förväntningar. Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Ricard, där vi stött och blött stora och små frågor under två års tid. Det är bara att gratulera honom till Gulddraken, säger Henriette Johansson, centrumchef, Ringen centrum.

Sedan tidigare ligger Ricard Constantinou bakom ett 40-tal krogar. Han är bland annat initiativtagare och ägare av K25 på Kungsgatan i Stockholm, Panini Internazionale och korvrestaurangen Printz. Han har även drivit anrika Carl Michael på Djurgården.

Mat är en naturlig del på platser där människor vill vara
Gulddrakens motivering lyder: ”Ricard Constantinou är en idéspruta, ständigt på jakt efter nya projekt att sätta tänderna i, och det som tycks driva honom är krogen som social mötesplats. Han vet att mat är en naturlig del på de platser där människor träffas och vill vara, och har bland annat Printz, matgallerian K25 och K-märkt på sin meritlista. Hans senaste bedrift är som en av hjärnorna bakom Gulddrakens senaste favorithäng, Teatern, Stockholms nya matmekka i Ringen, Skanstull – där stjärnkockar, snabbmat och ett köpcentrum kombineras på ett tidigare okänt sätt. Hans visioner driver Stockholms krogliv framåt och han använder sin erfarenhet – han öppnade sin första krog i 17-årsåldern och har startat ett 40-tal verksamheter sedan dess – för att nå ännu längre”.

Om Gulddraken
Gulddraken är DN:s årliga pris för de bästa restaurangerna, kaféerna och barerna i Stockholm. DN delar även ut tre hederpriser samt två framtidsdrakar till restaurangskoleelever. Sedan starten 2001 har Gulddraken blivit Stockholms mest betydelsefulla restaurangpris.

Om Teatern i Ringen centrum, Skanstull
Under 2014 inledde AMF Fastigheter ett samarbete med matentreprenören Ricard Constantinou, som har lång erfarenhet från restaurangbranschen och som bland annat står bakom Panini Internazionale, Printz, K-märkt och K25. Resultatet blev Teatern, Ringens nya matscen, där välmeriterade kockar och en hyllad konditor förverkligar sina matidéer i ett helt nytt format.

För mer information vänligen kontakta:

Cecilia Elovsson, kommunikationsansvarig, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.elovsson@amffastigheter.se
Tel: 08-696 31 10

AMF Fastigheter utvecklar och förvaltar kontor och handelsfastigheter i Stockholm, och arbetar aktivt för en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen inom AMF-koncernen har idag ett marknadsvärde om cirka 60 miljarder SEK, inklusive delägarskap i bostadsbolaget Rikshem, samt handels- och kontorsfastigheter i Finland och Norge.