Samverkan och återbruk i fokus när Sundbybergs stadshus byggs om

Att testa och utveckla nya arbetssätt vid ny- och ombyggnationer är en förutsättning för att klara omställningen mot Parisavtalets 1,5-graders mål. I linje med både fastighetsägaren AMF Fastigheters och hyresgästen Sundbybergs stads ambitioner och högt satta klimatmål beslutades tidigt att ombyggnationen av stadshuset skulle genomföras på ett så hållbart och cirkulärt sätt som möjligt. Med knappt två månader kvar till inflytt ser klimatmålen ut att uppnås tack vare nära samverkan mellan fastighetsägare, hyresgäst och byggentreprenören Arcona.

Under fjolåret förlängde AMF Fastigheter och Sundbybergs stad hyresavtalet gällande stadshuset i Sundbypark i Hallonbergen. Det nya hyresavtalet löper på 10 år. Fastigheten Fröfjärden 7 behöver dock genomgå en ombyggnation för att bättre passa stadens behov. Syftet är att skapa ändamålsenliga lokaler för de som arbetar i huset, men också att skapa en mer inkluderande och välkommande plats för stadens medborgare. Anpassningen innefattar bland annat justering av planlösning, belysning och andra delar av installationssystemen för att bättre möta stadens behov.

AMF Fastigheter och Sundbybergs stad enades tidigt i processen om att hålla klimatavtrycket nere genom att tillämpa ett cirkulärt arbetssätt så långt som möjligt. Det ser ut att ha gett resultat.

– Med en tydlig och gemensam målbild beräknas projektet få ett 30–50 procent lägre klimatavtryck jämfört med ett likvärdigt projekt där cirkulärt byggande inte är i fokus. Genom en gemensam ambition och en nära, löpande dialog med staden och Arcona har vi tillsammans kunnat se möjligheter och bolla utmaningar under arbetets gång. Det har gett många viktiga lärdomar och nya erfarenheter, säger Johan Lindskog, projektutvecklingschef AMF Fastigheter.

Stora delar av fastighetens ursprungliga material och inredning återanvänds. Material som haft potential att få nytt liv i projektet utreds i flera skeden för att säkerställa att det lever upp till ställda krav på inomhusmiljö. Att återanvända material innebär ett kontinuerligt arbete där alla steg utvärderas och ibland omprövas. Bland annat demonteras väggar där gipsskivor och isolering återanvänds när väggarna byggs upp på nytt, pentry och kök tas isär och monteras ihop i nya konstellationer för att passa det nya behovet. Även undertak återanvänds där man skär ut de delar som fortfarande är användbara och pusslar ihop till nya tak.

– Det är både spännande och roligt att göra detta tillsammans med AMF Fastigheter och Sundbybergs stad. Projektet genomsyras av en hög grad av samverkan med återbruk i fokus vilket ligger helt rätt i tiden. Återbruk är något som växer i efterfrågan, därför är det extra roligt att få göra ett projekt med så tydligt fokus gällande denna fråga, säger Mimmie Sundin, affärschef på Arcona.

Under projektets gång har utmaningar och avvägningar gjorts löpande. En del saker, som ventilationssystemet, har inte gått att återbruka på det sätt som först var planerat. Där har man istället valt att investera i ett nytt och uppdaterat system som är mer energieffektivt och dessutom kommer hålla över tid och för olika typer av behov.

Sundbybergs stad får tillträde till de nya lokalerna den 26 juni.

– Vi ser fram emot att flytta in tillbaka till vårt stadshus i Hallonbergen efter ombyggnationen. Förändringarna görs dels för att anpassa våra lokaler så att de fungerar bättre för besökande medborgare och för att förbättra arbetsmiljön för stadens medarbetare. Vi är glada att i AMF fastigheter och Arcona hittat två samarbetspartners som både kunnat förstå våra behov och velat arbeta med hållbarhet och cirkularitet i fokus, säger Peter Schilling, kommunstyrelsens ordförande.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.