• AMF Fastigheter/

Stockholm får en plats för samhällets viktigaste frågor – AMF Fastigheter i nytt samarbete med Ola Ahlvarsson och Patrick Mesterton

Med en gemensam vision om att skapa en plats för några av samhällets viktigaste frågor ingår AMF Fastigheter och serieentreprenörerna Ola Ahlvarsson och Patrick Mesterton ett nytt samarbete. Samverkansplatsen, som går under namnet Elements Stockholm, planeras öppna i Moodkvarteret våren 2024.

Våren 2024 öppnar en ny form av innovation- och samverkansplats på Jakobsbergsgatan 24 i centrala Stockholm. Platsen, som har fått namnet Elements Stockholm, ska bli en inkluderande plats för företag, entreprenörer och andra intressenter med viljan att bidra till en positiv samhällsförändring. Visionen är att genom nära samverkan mellan olika discipliner och branscher kunna bryta silos och därmed accelerera omställningen i frågor så som digitalisering och hållbar samhällsutveckling.

AMF Fastigheter och serieentreprenörerna Ola Ahlvarsson och Patrick Mesterton, som tidigare skapat Epicenter, står även bakom nya initiativet Elements Stockholm.

– Vi är oerhört glada över att inleda ett nytt samarbete med Ola och Patrick och tillsammans med dem skapa en plats för företag och samhällsviktiga frågor. Det är i samverkan vi kan göra skillnad och skapa lösningar på några av vår tids stora utmaningar. Elements Stockholm kommer bidra till att Moodkvarteret blir en ännu mer levande, attraktiv och innovativ mötesplats,säger Jenny Sivervik, marknadsområdeschef på AMF Fastigheter.

Det nya samarbetet befinner sig just nu i en medskapande process och inlyssningsfas. Elements Stockholm kommer att formas utifrån de insikter som nu inhämtas i samtal med unga talanger, arbetsgivare, branschföreträdare, experter och andra intressenter.

Vi vill med innovations- och tillväxtprogram, seminarier och annat kurerat innehåll att Elements Stockholm blir ett nytt hem för de viktigaste frågorna, företagen och branschexperterna med fokus på innovation, utveckling och positiv samhällsförändring. Nu ser vi fram emot att tillsammans med andra utveckla formerna, säger Ola Ahlvarsson, medgrundare av Epicenter.

Just nu pågår ombyggnationen av Jakobsbergsgatan 24, där huset i sig ska bli en hållbar och långsiktig kontorsbyggnad som flexibelt kan anpassas efter hyresgästens behov. Omvandlingen görs med höga ambitioner för minskat klimatavtryck – i såväl byggfas som framtida förvaltning. Målet med utvecklingen av Jakobsbergsgatan 24 har varit att skapa AMF Fastigheters mest hållbara plats hittills och samtidigt säkerställa att insidan blir en modern arbetsplats för många framtida generationer.

Om Moodkvarteret
Sedan 2011 har AMF Fastigheter utvecklat Moodkvarteret och skapat ett av Stockholm citys mest attraktiva kontorskluster. Moodkvarteret ligger i anslutning till handelsplatsen Mood Stockholm och ramas in av Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan, Norrlandsgatan och Jakobsbergsgatan. Moodkvarteret har blivit en hub för tech- och finansbolag med 60 olika varumärken, exempelvis SEB och det digitala innovationshuset Epicenter. 10 000 människor arbetar i kvarteret som har ca 100 000 kvadratmeter kontorsyta och ca 20 000 kvadratmeter handelsyta.

Om Ola Ahlvarsson och Patrick Mesterton
År 2015 lanserade entreprenörerna Ola Ahlvarsson och Patrick Mesterton tillsammans med AMF Fastigheter Sveriges första digitala innovationshus, Epicenter. Under 2023 inleder samma konstellation nytt samarbete med målet att skapa en samverkansplats vid namn Elements Stockholm för innovationskraft inom bland annat digitalisering och hållbar samhällsutveckling.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.