Verksamhetsåret 2023 var anpassningens och nytänkandets år

AMF Fastigheter publicerar årsberättelse för 2023

AMF Fastigheters årsberättelse finns från den 6 mars tillgänglig på amffastigheter.se. Årsberättelsen 2023 integrerar hållbarhets- och ekonomisk rapportering för att ge en övergripande bild av verksamheten.

Likt många andra bolag fick AMF Fastigheter under 2023 snabbt ställa om till en ny världsbild och ett hårdare samhällsklimat. Förutsättningarna i omvärlden fick konjunkturen att vända och styrräntan närmade sig nivåer som i ett historiskt perspektiv kan ses som mer normala, men i en ovanligt snabb takt. Omvärldsfaktorerna har varit svåra att påverka, men AMF Fastigheter har stått sig motståndskraftigt under året. Fastighetsportföljen visade sig också vara väl positionerad även i det tuffare marknadsklimat som rådde, mycket tack vare att merparten av beståndet finns i geografiskt attraktiva lägen.

− 2023 var i stora delar ett anpassningens år. Men när gamla affärsmodeller utmanas finns också möjligheten att tänka nytt och hitta nya vägar. Det har vi gjort under året och det kommer vi att behöva fortsätta göra, det gäller inte minst inom klimat- och hållbarhetsområdet, säger Thomas Erséus, vd på AMF Fastigheter.

Under året intensifierades hållbarhetsarbetet, både i projekten och genom nya arbetssätt och samarbeten. Koldioxidutsläppen minskade under året med 8 procent och AMF Fastigheter närmade sig ett fullskaligt miljöcertifierat fastighetsbestånd (97 procent). Hållbarhetsmålen inom energi och taxonomi överträffades. AMF Fastigheter fortsätter också att följa den färdplan som har tagits fram enligt Science Based Targets (SBTi) och som ska bidra till en minskning av bolagets klimatutsläpp i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Vi fortsätter att följa vår färdplan med väl definierade hållbarhetsmål och vi kan konstatera att utfallet 2023 ligger i linje med färdplanen, bland annat tack vare en utarbetad metodik i våra byggprojekt och regelbunden uppföljning. Mycket arbete återstår och inför 2024 har vi utökat hållbarhetsmålen ytterligare. Framöver kommer vi att ha ett stort fokus på cirkulärt byggande, där både vi och branschen som helhet har mycket kvar att göra, säger Michael Eskils, hållbarhetschef på AMF Fastigheter.

En av årets stora händelser var AMF:s delförsäljning av Urban Escapekvarteret till Sjunde AP-fonden, vilket blev Nordens största fastighetsaffär 2023. Det är en affär AMF Fastigheter känner stor stolthet över, inte minst för att alla parter har samma långsiktiga mål för ögonen – Att bidra med långsiktig avkastning till Sveriges pensionssparare. Bildandet av det samägda fastighetsbolaget Urban Escape KB inleder ett långsiktigt partnerskap, men det leder även in på en för AMF Fastigheter ny strategisk riktning. Det kan bli aktuellt med fler affärer med liknande upplägg om förutsättningarna är rätt.

− Vi ser verkligen en potential i detta upplägg. AMF Fastigheter har arbetat fram en förvaltningsmodell som vi kan tillämpa bredare, och med det kan vi också ta ett större ansvar för stadens fortsatta utveckling. Det är en strategi som gör det möjligt för oss att utveckla än fler miljöer, både för arbetslivet och stadsrummet, för dagens och framtidens arbetstagare, fortsätter Thomas Erséus, vd AMF Fastigheter.

Om Årsberättelsen 2023:
AMF Fastigheters årsberättelse utgör inte AMF Fastigheters formella årsredovisning, utan är en sammanställning av AMF-koncernens förvaltade fastighetsbestånd. Fastighetsbeståndets resultat redovisas även som en del av moderbolaget AMF:s årsredovisning.

För att läsa årsberättelsen digitalt, se AMF Fastigheters webbsida amffastigheter.se: https://www.amffastigheter.se/om-amf-fastigheter/arsberattelse/?pk_campaign=arsberattelse_webb&pk_source=pressmeddelande&pk_medium=cision. Den tryckta versionen av årsberättelsen 2023 finns tillgänglig och kan beställas genom att skicka ett mail till press@amffastigheter.se.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post:
tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 78 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.