AniCura utser Björn Larsson till ny Chief Financial Officer

AniCura, ledande inom högkvalitativ djursjukvård för sällskapsdjur, utser Björn Larsson till Chief Financial Officer, CFO. Björn ersätter Mihai Gherman, som efter en tids allvarlig sjukdom går vidare inom företaget för att arbeta med centrala ekonomi- och finansprojekt.

Björn har gedigen erfarenhet av att arbeta med ekonomi- och finansfrågor, strategi och verksamhetsförbättring i olika branscher, bland annat decentraliserade tjänsteverksamheter. Tidigare arbetade Björn på KPMG, där han var ansvarig för projekt både i Sverige och internationellt. Närmast kommer Björn från The Riverside Company, där han var en del av investeringsorganisationen i Europa. Björn har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm och är Chartered Financial Analyst (CFA).

”Jag ser verkligen fram emot att börja på AniCura och ingå i en organisation präglad av nytänkande, professionalitet, samhörighet och gemenskap. Min målsättning är att tillsammans med medarbetare och duktiga kollegor fortsätta utveckla en ekonomi- och finansfunktion som stöder och avlastar verksamheten på bästa tänkbara sätt”, säger Björn Larsson.

”Vi hälsar Björn varmt välkommen till AniCura. Jag är övertygad om att Björns bakgrund och erfarenhet kommer att vara en tillgång för AniCura som precis påbörjat nästa fas i sin utveckling. Jag vill också passa på att tacka Mihai för hans utmärkta insatser och för att ha lagt den grund som Björn nu kommer att bygga vidare på”, säger Peter Dahlberg, VD och koncernchef AniCura.

Björn Larsson tillträder som CFO den 8 september 2014.

Peter Dahlberg, VD och koncernchef AniCura, +46 730 505 050

A
niCura är ledande inom högkvalitativ djursjukvård för hund, katt och övriga sällskapsdjur. Företaget föddes ur idén att med gemensamma resurser skapa en bättre djursjukvård. 2011 etablerades AniCura som den första sammanslagningen av djursjukhus i Norden och är idag det enda Nordiska djursjukvårdsföretaget med exklusivt fokus på sällskapsdjur.

AniCura erbjuder ett komplett utbud av medicinska och kirurgiska tjänster. Detta innefattar alltifrån förebyggande vård och bassjukvård, till avancerad diagnostik, intensivvård och kirurgiska ingrepp. Företaget erbjuder även rehabilitering, sjukgymnastik och kostrådgivning samt utvalda djurfoder och vårdprodukter.

Företaget består av flera av Nordens mest välrenommerade djursjukhus och djurkliniker, erbjuder djursjukvård på 60 orter och har över 1 000 anställda. AniCura tar årligen emot en halv miljon patienter och är en ledande utbildnings- och remissinstans.

AniCura ägs av ett större antal medarbetare, Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm, det svenska investmentbolaget Fidelio samt Nordic Capital.

Mer information på www.anicuragroup.com

Taggar:

Citat

Jag ser verkligen fram emot att börja på AniCura och ingå i en organisation präglad av nytänkande, professionalitet, samhörighet och gemenskap. Min målsättning är att tillsammans med medarbetare och duktiga kollegor fortsätta utveckla en ekonomi- och finansfunktion som stöder och avlastar verksamheten på bästa tänkbara sätt.
Björn Larsson
Vi hälsar Björn varmt välkommen till AniCura. Jag är övertygad om att Björns bakgrund och erfarenhet kommer att vara en tillgång för AniCura som precis påbörjat nästa fas i sin utveckling. Jag vill också passa på att tacka Mihai för hans utmärkta insatser och för att ha lagt den grund som Björn nu kommer att bygga vidare på.
Peter Dahlberg, VD och koncernchef AniCura