AniCura Västra Djursjukhuset öppnar för gratis vård av hemlösas djur

Tisdagen den 13 februari arrangerar AniCura Västra Djursjukhuset Faktumdagen.

För sjuttonde året i rad öppnar AniCura Västra Djursjukhuset dörrarna för en hel dag av professionell vård av hemlösas djur. Samarbetet med Faktum inleddes 2008 för att hjälpa personer som lever i hemlöshet och socialt utanförskap och deras fyrfota vänner. Faktumdagen har blivit en tradition för både hemlösa och anställda på AniCura Västra Djursjukhuset.

Djur är viktiga för oss människor och för personer som lever i utsatthet kan de vara rent livsavgörande. Den kärlek, värme och trygghet som ett djur kan ge kan vara det som gör att man orkar ta sig igenom en i övrigt väldigt tuff tillvaro, säger Emma Lindblad-Åström chefsveterinär på AniCura Västra Djursjukhuset.

Inför Faktumdagen bokas djuren in via Faktum och det kan handla om allt ifrån förebyggande åtgärder såsom seniorkontroller och kloklippning till mer omfattande åtgärder som utredningar och operationer. Alla hundar och katter som kommer blir vaccinerade om djurägaren önskar det och får med sig en påse foder efter besöket. Deras hussar och mattar bjuds även på fika.

- Vi vet också att man som djurägare alltid vill det bästa för sitt djur men i vissa fall finns inte den ekonomiska möjligheten. De som startade djursjukhuset upprättade redan då en Faktumfond och en Faktumdag för att på så sätt kunna hjälpa dem som verkligen behöver det. Detta är en dag som alltid förknippas med mycket kärlek och glädje hos oss som jobbar på djursjukhuset, säger Emma Lindblad-Åström.

Samarbetet med Faktum innebär också att personer som lever i hemlöshet och socialt utanförskap kan ansöka om gratis akutvård för sina djur året runt på AniCura Västra Djursjukhuset. All vård under Faktumdagen bekostas av djursjukhuset och under resten av året används pengar från Faktumfonden för att bekosta fri akutdjursjukvård av hemlösas djur.

För ytterligare information:

Emma Lindblad-Åström, Chefsveterinär på AniCura Västra Djursjukhuset, tel: 0761127103, mail: emma.lindblad.astrom@anicura.se

AniCura är en ledande leverantör av veterinärvård i Europa. Sedan 2011 har AniCuras engagerade proffs gett sinnesro till miljontals husdjursägare och strävat efter att uppnå det bästa resultatet för varje husdjur som kommer i deras vård. AniCura föddes ur filosofin att dela resurser kan skapa möjligheter för bättre veterinärvård och resultat. Vårt fortsatta engagemang för denna sak och vårt breda spektrum av högkvalitativa tjänster har gjort AniCura till ett naturligt val för djurägare i hela Europa. Idag omfattar AniCuras nätverk nästan 500 kliniker i 15 länder i Europa som ger högkvalitativ vård till över 4,5 miljoner husdjur varje år.

Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se och www.anicuragroup.com