Få hund- och kattägare kan göra hjärt-och lungräddning

Rekordmånga efterlängtade hundar och katter har flyttat in i våra svenska hem under pandemin. Men vad gör man om hunden slutar andas eller katten faller ihop? Så många som 73 procent av hund- och kattägare har inte någon kunskap alls om hur man gör hjärt- och lungräddning på sitt husdjur, det visar en ny undersökning från AniCura och YouGov.

Lördagen den 16 oktober uppmärksammas internationella ”Restart A Heart Day” världen över, en dag som instiftats med stöd av Europaparlamentet för att öka kunskapen om livräddande insatser. Men många djurägare har inte koll på att det finns motsvarande hjälp för deras husdjur. Endast var fjärde hund- och kattägare har kunskap om HLR för sitt husdjur.

- Att som djurägare ha kunskap om hur man gör hjärt- och lungräddning på sin hund eller katt kan vara livsavgörande. Precis som för oss människor så är det viktigaste när en hund eller katt slutar andas att man agerar snabbt, säger Johanna Miemois som är veterinär på AniCura och certifierad instruktör för hjärt- och lungräddning på djur.

Om hunden eller katten inte andas och man inte känner dess puls behöver hjärt-lungräddning påbörjas omgående. Det första man ska tänka på om husdjuret slutar andas är att fria luftvägarna.

- Först ska man kontrollera om något fastnat i halsen på det djur som slutat andas. Det gör man genom att försiktigt trycka ned tungan för att inspektera svalget. Men här är det viktigt att man aktar fingrarna och är försiktig. Det är lätt att själv drabbas av panik om man inte har tillräcklig kunskap, säger Johanna Miemois.

När man sett till att hunden eller katten har fria luftvägar så kan man påbörja HLR genom bröstkompressioner och konstgjord andning. Metoderna skiljer sig åt något beroende på djurets storlek. Det kan således vara bra att lära sig om just sitt eget djur så att man kan känna sig förberedd vid en akut situation.

AniCuras första hjälpen-tips!

• Läs på om hur du utför hjärt-lungräddning på just ditt djur.
  • Det viktigaste är att våga agera! Alla kan försöka rädda liv.
  • Transportera djuret så snabbt som möjligt till närmaste veterinär – se till att du har telefonnummer och adresser tillgängligt i telefonen.
  • Om djuret satt något i halsen, tryck ned tungan och dra ut föremålet eller gör Heimlich manöver. Var försiktig så att du inte blir biten!

Fler exempel, råd och tips finns på anicura.se

Här kan du se en film om hjärt-lungräddning på hundar:

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Miemois, veterinär och certifierad instruktör i hjärt- och lungräddning, AniCura Sverige
Tel: 070 – 375 8118
E-post: johanna.miemois@anicura.se

Karin Dileo, kommunikationsansvarig AniCura Sverige
Tel: 0708–16 42 40
E-post: karin.dileo@anicura.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av AniCura. Under perioden 26 april - 2 maj 2021 har sammanlagt 2007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige, varav 828 äger katt och/eller hund. Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen.

Taggar:

Citat

Att som djurägare ha kunskap om hur man gör hjärt- och lungräddning på sin hund eller katt kan vara livsavgörande. Precis som för oss människor så är det viktigaste när en hund eller katt slutar andas att man agerar snabbt.
Johanna Miemois, veterinär på AniCura och certifierad instruktör för hjärt- och lungräddning på djur
Först ska man kontrollera om något fastnat i halsen på det djur som slutat andas. Det gör man genom att försiktigt trycka ned tungan för att inspektera svalget. Men här är det viktigt att man aktar fingrarna och är försiktig. Det är lätt att själv drabbas av panik om man inte har tillräcklig kunskap.
Johanna Miemois, veterinär AniCura