Majskolv fara för hunden i grilltider

Sommarens grillning kan innebära stora faror för hunden. En risk vi kanske inte tänker på så mycket är majskolven som kan orsaka förstoppning och magsmärtor. AniCuras expert tipsar om hur hundägare undviker farorna i samband med grillning.

En bild som visar majs, mat, Majskolv, Sockermajs

Automatiskt genererad beskrivning

Röntgenbild: majskolv i tarm

Sommaren är en efterlängtad period där vi samlas för att avnjuta grillkvällar och utomhusmiddagar. Tyvärr kan det också medföra faror för våra fyrbenta vänner, som ofta är nyfikna på de smaker och dofter som grillningen erbjuder.

Majskolvar är ett särskilt riskabelt livsmedel eftersom de kan orsaka stor smärta och skada mag-tarmsystemet hos hundar. AniCura uppmanar till uppmärksamhet i samband med grillningen.

- Att ha hunden närvarande när du grillar kan medföra både onödiga och farliga risker för din hund. Om din hund råkar svälja en majskolv kan det resultera i skador på matsmältningskanalen, blockering i tarmen eller i värsta fall kvävning. Den enda lösningen kan vara ett kirurgiskt ingrepp, säger Sandra Douglas, chefsveterinär på AniCura.

Som hundägare finns det flera sätt att säkra sin grillning. Det är också viktigt att notera symptom på om hunden fått i sig något olämpligt.

- Informera gärna dina gäster om riskerna för hunden, ofta vet inte icke-hundägare vad som utgör en fara. En soptunna med lock minskar risken för att din hund skulle stoppa i sig något olämpligt. Ha även vatten tillgängligt för hunden eftersom det minskar nyfikenheten på maten.

Vid misstanke om att din hund svalt en majskolv eller uppvisar symtom, kontakta omedelbart en veterinär. En så tidig behandling som möjligt minimerar risken för allvarliga komplikationer och kan ge fler möjligheter för veterinären att bedöma bästa sättet att få bort den.

Anicura tipsar om hundsäker grillning

· Informera gästerna om farorna med matrester.

· Ha en soptunna med lock där hunden inte kommer åt.

· Lämna inte maten utan uppsikt

· Ställ fram vattenskål

För mer information, vänligen kontakta

Rebecca Wrigby, Marketing and Communications Manager, AniCura Sverige Tel: 073-680 81 17 E-post: rebecca.wrigby@anicura.se

AniCura är en ledande leverantör av veterinärvård i Europa. Sedan 2011 har AniCuras engagerade proffs gett sinnesro till miljontals husdjursägare och strävat efter att uppnå det bästa resultatet för varje husdjur som kommer i deras vård. AniCura föddes ur filosofin att dela resurser kan skapa möjligheter för bättre veterinärvård och resultat.

Vårt fortsatta engagemang för denna sak och vårt breda spektrum av högkvalitativa tjänster har gjort AniCura till ett naturligt val för djurägare i hela Europa. Idag omfattar AniCuras nätverk nästan 500 kliniker i 15 länder i Europa som ger högkvalitativ vård till över 4,5 miljoner husdjur varje år.

Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se