Var försiktig med hunden när ormarna kryper fram

Nu är våren här och med den kommer även ormarna ut från sin vinterdvala. Om hunden råkar ut för ett ormbett bör man alltid uppsöka veterinär.

Frck blev ormbiten p promenad

Fräck blev ormbiten på promenad

Varje vår blir tusentals hundar och katter bitna av ormar. Hundar blir vanligtvis bitna i nosen men även bett i tassarna förekommer vilket kan vara nog så allvarligt. Katter får oftast bett i tassarna. Även om katter många gånger klarar ormbett bättre än hundar kan både hundar och katter bli allvarligt och livshotande sjuka efter ett ormbett.

- De flesta ormbitna hundar blir ordentligt sjuka. Det som först visar sig som en kraftig svullnad vid bettstället kan snabbt utvecklas till ett livshotande tillstånd med skador på inre organ. Om man misstänker att hunden har blivit ormbiten gör man klokt i att bära den hem eller till bilen om man är på resande fot. Därefter bör man utan dröjsmål ta kontakt med veterinär, säger Sandra Douglas chefsveterinär på AniCura.

Hundägaren Amanda Lundwall delar med sig om vad som inträffade när hon var på en promenad med sin femåriga Siberian Husky Fräck.

-  Vi var på promenad och han gick bredvid mig i koppel, en bit från vägkanten där det var lite högre gräs. Sen blev han helt stilla och ryckte till och då förstod jag att han blivit biten. Sedan såg jag ormen, den var inte superstor. Så jag tror att han bara råkade gå på den, stannade upp och luktade och blev biten. Jag blev riktigt rädd och bar honom tillbaka till bilen. Fräck fick sedan spendera några nätter på djursjukhuset med dropp och noggrann observation, berättar hon.

Veterinärens tips vid ormbett:

• Agera snabbt, men håll dig lugn.
  • Se till att hunden inte rör på sig mer än nödvändigt, det förhindrar att giftet sprids i kroppen.
  • Bär hunden hem eller till bilen. En större hund kan bäras över axlarna.
  • Kontakta veterinär direkt för rådgivning

Rebecca Wrigby, Marketing and Communications Manager, AniCura Sverige

Tel: 073-680 81 17 E-post: rebecca.wrigby@anicura.se

AniCura är en ledande leverantör av djursjukvård i Europa. Sedan 2011 har AniCuras engagerade veterinärer och sköterskor hjälpt miljontals djur och strävat efter att alltid uppnå det bästa resultatet för varje patient. AniCura föddes ur filosofin att dela resurser kan skapa möjligheter för bättre djursjukvård och resultat.

Vårt fortsatta engagemang för denna sak och vårt breda spektrum av högkvalitativa tjänster har gjort AniCura till ett naturligt val för djurägare i hela Europa. Idag omfattar AniCuras nätverk nästan 500 kliniker i 15 länder i Europa som ger högkvalitativ vård till över 4,5 miljoner husdjur varje år.

Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se