Apollo - Apollos nya gudomliga talesperson lanserar nytt reklamkoncept

Trött på att vara nummer tre? Trött på att göra generisk reklam som göder konkurrenterna? Ja, är svaret på alla de frågorna. Idén att göra avsändaren så tydlig att den inte kan misstas för någon aktör i resebranschen växte fram. Apollo använder Apollo som talesperson för företaget i det nya reklamkonceptet som tagits fram tillsammans med reklambyrån INGO.

-          Vår bransch präglas av kommunikation som är väldigt likriktad. Det mesta ser ungefär likadant ut, med ungefär samma budskap. Som utmanare på marknaden upplever inte vi att detta gynnar Apollo, utan vi behöver ett reklamkoncept som sticker ut och som ingen annan kan stå för. Det säger Marie Lindqvist, Apollos marknadschef, i en kommentar till valet av ny talesperson för Apollo.

Apollo är ju inte enbart en av Sveriges största researrangörer. Det är också en gud från den grekiska mytologin. Apollo var dessutom solens, ljusets och rekreationens gud i den grekiska mytologin. Han framställs vanligen som en ung man med vackra anletsdrag och hans kännetecken är bl a lager och lyran.

-          Vår gud är en modern tolkning av den klassiske Apollo. Han är charmig, men inte perfekt. Självgod utan att vara dryg. En livsnjutare som vill dela med sig av alla de fantastiska resmål och hotell som Apollo har världen över, fortsätter Marie Lindqvist. Vi vill också addera humor och värme, det är viktigt att kunderna gillar Apollo. Slutligen vill vi lyfta fram vårt utbud över hela världen, utan att tappa vårt starka Greklandsarv. Det kändes därför givet att välja guden Apollo som vår talesperson. Det blir genast uppenbart att det är Apollo som är avsändare.

Apollo är idag Sveriges tredje största charterarrangör som varje år knappar in mer och mer på de två större konkurrenterna. Med den här kampanjen vill vi visa att Apollo som är en stor och resursstark arrangör verkligen fokuserar på att erbjuda kunderna möjligheterna att på ett enkelt sätt få just den resa de vill ha.

-          Vi är lokala och småskaliga i mötet med kunden och samtidigt storskaliga i det att vi kan erbjuda reser övre hela världen – och ofta är först med nya resmål. Det har visat sig vara en framgångsrik affärsmodell, säger Nina Hornewall Apollos Sverigechef.

Bokningsingången för den kommande vintern är mycket god. Hittills i år har Apollo sålt 13 procent fler resor än vid samma period förra året. Att resa med familj och vänner har blivit något som många betraktar som en livsnödvändighet som man inte kompromissar med.

-          Reseupplevelsen har för många blivit ett nödvändigt andrum i en allt mer stressad tillvaro. Det är på semestern som vi på allvar kan stressa av, få distans till vardagen och berika oss med upplevelser. Charterresan med sin inbyggda enkelhet och bekvämlighet har en given plats i de flesta svenskars hjärtan, säger Nina Hornewall, Sverigechef för Apollo.

Konceptet är långsiktigt, kommer att användas i samtliga kanaler och ska gå i samtliga nordiska länder. I lanseringen fokuseras på sommarens resmål men också på några viktiga fördelar med Apollo, till exempel bekväma direktflyg och utbudet av både stora och små familjehotell för alla smaker.

Se hur rekryteringen gick till http://www.apollo.se/apollo-anstaller-apollo