Apollo i nytt samarbete med SOS Barnbyar

Sedan 2004 har Apollo varit partnerföretag till SOS Barnbyar och finansierat driften av en yrkesskola i Siem Reap, Kambodja. Från och med 2013 byter Apollo projekt och riktar sitt bidrag till SOS Barnbyar i Phuket och kommer därmed ansvara för den finansiella driften av förskolan samt tre familjehus.

-          Vi fortsätter vårt samarbete och delar SOS Barnbyars vision att alla barn har rätt till en trygg uppväxt med kärleksfulla vuxna kring sig. SOS Barnbyar i Phuket är en fantastisk plats där barnen får möjlighet till en trygg uppväxt, utbildningsmöjligheter och ett liv bortom tiggeri eller i värsta fall prostitution, säger Pernilla Enkler, Corporate Responsibility koordinator på Apollo.

Efter tsunamin den 26 december 2004 startade SOS Barnbyar ett omfattande katastrofprogram som bestod av både direkta och mer långsiktiga insatser. I Phuket i Thailand var det huvudsakligen turister som drabbades direkt av tsunamin men lokalbefolkningen drabbades också hårt på många sätt av katastrofen. För att ta hand om barn, som blivit föräldralösa efter flodvågen och som saknade anhöriga eller vars familjer på andra sätt drabbades av tsunamin, byggde SOS Barnbyar en barnby som stod klar i januari 2009.

Barnbyn har plats för cirka 120 barn och består idag av 12 hus med 12 mammor. I dag bor mellan 6-10 barn i ett hus med en mamma. Barnbyn har också en förskola som tar emot 60 barn från barnbyn men även barn från kringliggande område.

Mänskliga rättigheter, där skydd av barn och rättvisa arbetsvillkor innefattas, är ett av fyra fokusområden i ApollosCSRarbete. De andra tre omfattar klimatförändringar, en hållbar leverantörskedja och hållbara produkter.

För mer information kontakta: Pernilla Enkler, Corporate Responsibility Coordinator Apollo, tel: 08-673 85 30, 070-721 95 21