Apollo och Finnair i nytt samarbeteför bekvämast flyg till Karibien

Apollo inleder 2012-2013 ett samarbete med Finnair som innebär den överlägset bästa och bekvämaste flyglösningen för alla som vill flyga västerut. Satsningen fördubblar Apollos kapacitet och ger möjlighet till nonstopflyg på alla långresor, väster- och österut.

Stor satsning på Dominikanska republiken, Kuba och Mexico

Satsningen innebär också att Apollo nu erbjuder nonstopflyg till Dominikanska republiken, Kuba och Mexico. Därmed kan Apollo erbjuda nonstopflyg på alla sina långresor. Totalt ökar Apollo sin volym väster ut med 107 procent jämfört med denna vinter.

-         Vi är väldigt nöjda med den här lösningen. Finnairs Airbus 330 är ny och har en förstaklass avdelning med liggstolar som ger fantastisk komfort för den som önskar, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

I förstaklass avdelningen finns det gott om plats att röra sig och sätet har möjlighet till flera vilolägen, inklusive fullt liggläge. Även i den vanlig ekonomiklassen får resenären en skönare upplevelse med ökat benutrymme, egen tv-skärm och lugnare atmosfär.

Nonstop viktigast

Flygresan är en viktig del av semesterupplevelsen. Det vittnar kunderna om i de undersökningar som Apollo gör fortlöpande bland sina kunder. Det resenärerna värdesätter högst är att flyga nonstop, dvs utan mellanlandningar. Det anser 64, 5 procent vara det viktigaste med en flygresa.

Viktigast med en flygresa när kunder får rangordna:

1. Non-stopflyg 64,5 %
  2. Service 63,8 %
  3. Benutrymme 59 %
  4. Kunna välja sittplats 26 %
  5. Miljöpolicy

Källa: Resepanelen.se

Bästa benutrymmet

Apollo kommer den kommande säsongen att använda Airbus A330 för alla långflygningar. Både Novair och Finnair använder flygmaskiner som egentligen används i reguljärtrafik. De har färre stolar än en charterkonfigurerad Airbus A330. Finnairs Airbus 330 har 297 platser ombord och Novairs 299 platser. Det ska jämföras med en charterkonfigurerad A330 som har mellan 320-360 platser ombord.

Det innebär att Apollo nu kan erbjuda långresor med oslagbar komfort både väster- och österut.

Dominikanska tillbaka på charterkartan

Samarbetet med Finnair innebär att Dominikanska republiken kommer tillbaka på charterkartan igen efter ett års frånvaro. Apollo kommer vintern 2012/13 flyga från båda Arlanda och Göteborg till Puerto Plata. Från Göteborg kommer det bl a att gå en avresa över sportlovet.

Resorna till Dominikanska republiken blir bokningsbara den 26 januari. Programmet innehåller hotell på orterna Puerto Plata och i mysiga Cabarete ökas utbudet med fler hotell.

– Om man tror att Dominikanska republiken bara erbjuder stora All Inclusive-hotell ska man besöka Cabarete. Det är en mysig liten semesterort där man hittar restauranger och barer direkt på stranden och där huvudgatan erbjuder fina shoppingmöjligheter. Det var här man uppfann kitesurfing.

– Så för den surfingsugna erbjuds fantastisk surfing och många chanser att ta surflektioner, säger Kajsa Moström.

Nonstop till Kuba

Till Kuba fortsätter Apollo även den kommande vintern att flyga nonstop med charterflyg. Det har varit uppskattat av kunderna den här vintern, så antalet platser ökar med 34 procent. Nu kommer man att kunna kombinera Havanna med sol och bad i Varadero, vilket är det som majoriteten av alla som besöker Kuba väljer. Mer information om Kuba kommer när resorna blir bokningsbara inom kort.

Fler svenskar till Mexico

Mexico kommer den kommande vintern att få fler Apollo gäster än tidigare år genom det nya flygsamarbetet vilket innebär en fördubbling av kapaciteten till Mexico. Mer information om Mexico kommer när resorna blir bokningsbara inom kort.