Apollo storsatsar på små grekiska pärlor sommaren 2012

Tre nya små grekiska öar är nyheter för sommaren 2012. Då gör Alonissos, Chalki och Milos entré på charterkartan. På Kreta erbjuds även ett mer undangömt alternativ  - Plakias på södra Kreta. Bokningarna har kommit igång med full fart. Turkiet och små grekiska öar var storsäljaren under sommaren 2011. Det ser ut att starta på samma sätt sommaren 2012. Hittills har 15 procent fler bokat en sommarresa jämfört med samma tid förra året.

I en av de återkommande undersökningarna som Apollo gör för att fånga upp trender och tendenser hos resenärerna finns en del spännande tendenser som nu ger upphov till att Apollo satsar på fler resor till det mer undangömda Grekland.

-          I år firar vi vårt 25 års jubileum som företag. Och i år vänder vi tillbaka till rötterna. Grekland har alltid varit viktigt för oss och vi är Sverige ledande arrangör av resor till Grekland. För att ytterligare befästa den ställningen satsar vi år på nya resmål som bara går att boka med oss. Vi kan Grekland på våra fem fingrar och vill gärna dela med oss av de små pärlor vi hittat, säger Kajsa Moström, Apollos informationschef.

Små grekiska pärlor

Alonissos är en plats att ta det lugnt på. Greklands klaraste vatten förklarar varför Greklands enda marina nationalpark ligger här. Alonissos är ögruppen Sporadernas minsta ö. Grannöarna Skiathos och Skopelos har fått ett uppsving av Mamma Mia, filmen spelades in på öarna. Alonissos tillhör samma ögrupp, men är betydligt lugnare och mer oexploaterat än grannöarna. Apollo erbjuder fem hotell på Alonissos, alla små familjeägda pensionat som gör det lätta att komma nära det äkta Grekland som besökare. Skopelos och Skiathos ligger på utflyktsavstånd så en båttur till någon av grannöarna eller en båttur till någon av öns alla ständer är att rekommendera.

Plakias är en stillsam liten byoas på södra delen av Kreta. Nära vackra Rethymnon och Prevellistranden som ligger vackert inramad av vajande palmer. Plakias har de senaste åren blivit ett alltmer ett populärt utflyktsmål. En semesterort som lockar med en mer genuint grekisk känsla än många av de större turistortern på Kreta. Det finns flera fina stränder i närheten av Plakias att besöka. Prevellistranden är kanske den mest omtalade. I Plakias tar vi konsekvenserna av det som många uttrycker i de undersökningar vi gör bland våra gäster. När du bokar halvpension på två av hotellen äter du inte maten på hotellet utan på en av tavernorna på strandpromenaden.

Strandparadiset Milos med över 70 stränder och snögnistrande klippbaden Sarakiniko som kronan på verket är även det en nyhet. Milos är en ö i Cyklanderna granne med mångåriga favoriterna Naxos och Santorini, Milos ger dig möjlighet att besöka en ny strand varje vaken timme under din semester om du vill. Apollo erbjuder fyra hotell på Milos. Det är även här små familjeägda pensionat som får dig att känna dig som en del av familjen som går att boka.

Det pastoralt fridfulla Chalki med bara 300 invånare ger en genuin grekisk känsla och erbjuder bra stränder omgivna av cypresser och olivlundar. Chalki tillhör ögruppen Tolvöarna

och ligger på Rhodos västkust. I år är första året som det gått att gör en dagsutflykt till Chalki från Rhodos. På Chalki härskar friden och lugnet. Det är inget för besökaren som söker shopping och nöjen. Det finns inte här. Här hyr du ett hus av någon av öborna. Husen ligger huvudsakligen koncentrerade runt den lilla hamnen. Flera av dem har badstegar rakt ner från altanen till det kristallklara vattnet. De två större stränderna finns på gångavstånd från hamnen, medan övriga stränder runt ön nås med taxibåt.

Övriga nyheter sommaren 2012

Atens Riviera

Poros

Kefalonia från Göteborg

Dubai

Seychellerna

Rundresa i Armenien

De flesta sommarresorna går att boka redan nu. Alonissos, Chalki, Milos, Seychellerna och rundresorna blir bokningsbara från den 17 november.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair, Golf Plaisir och Lime travel i Sverige samt Falk Lauritsen och Krone Golf i Danmark. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.