Förändrade semestervanor ger skjuts åt Apollos försäljning

Försäljningen av vårens och sommarens resor har tagit rejäl fart. Apollo har noterat en försäljningsökning på 44 procent jämfört med samma period förra året. Intresset för att möta våren på sydligare breddgrader är större än någonsin. Färre platser finns kvar att boka i april och maj, men fortfarande finns möjligheter att hitta en resa till bra pris.

-         Vi ser ett stort intresse för att resa och möta våren på sydligare breddgrader. Efter en lång kall vinter kan det vara precis det man behöver för att klara sig fram till sommarsemestern. Många har upptäckt fördelarna med att resa då om man har möjlighet. Priserna är lägre, och tempot på resmålen är även det lite lägre, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

De senaste åren har svenskarnas semesteruttag gått från att vara väldigt traditionellt, med fem veckors industrisemester på sommaren. Idag tar allt fler svenskar semester mer uppdelat under året.

-         Samhället har förändrats och svenskarnas semestervanor likaså. Idag är fler projektanställda och jobbar i företag med internationella kopplingar vilket ställer andra krav på tillgänglighet även under högsommaren. Sett över tid märks det att resmönstret ändrats, menar Kajsa Moström.

En undersökning som Apollo genomfört visar att mer än en tredjedel av alla som reser utomlands på semestern tar med sig jobbet på något sätt. För 65 procent är semestern helig och man anger att man kopplar av och bort helt. 18 procent anger att de läser mail och kontaktar jobbet om det behövs, 10 procent är nåbara och 7 procent jobbar även under sin utlandsresa.

-         Det är en ganska stor andel som faktiskt anger att de jobbar även när de reser utomlands på semestern. Att det är möjligt att jobba på detta flexibla sätt möjliggör för människor att resa på andra tider än under den absoluta högsäsongen på sommaren. Och det är fler än vanligt som verkar ha upptäckt det i år, avslutar Kajsa Moström.

De fem bästsäljande resmålen i vår (april och maj)

1. Alanya, Turkiet
  2. Fuerteventura