• Apollo/

Krisen stoppar inte svenskarnas reslust - Egypten ökar för första gången sedan den arabiska våren

Konjunkturläget, varselvåg och Eurokris till trots, svenskarna fortsätter att lägga pengar på resande. Vinterns resande har ökat med 13 procent och resandet till Egypten ökar för första gången sedan den arabiska våren.

I vinter har Egypten lockat fler svenskar än förra vintern. Resande till Egypten har ökat med 10 procent, även om det är långt ifrån rekordnivåerna 2009/2010 är det ett tydligt tecken på att Egypten återhämtar sig som turistland.

Enligt en undersökning om varför man reser till Egypten som Apollo har genomfört anger:

52, 5 procent - väljer Egypten för att det är ett prisvärt resmål.

47,5 procent - anger att det är sevärdheter och kultur som lockar

41,5 procent - menar att det i första hand är snorklingen och dykningen som lockar med Egypten

-          Det är roligt att se att Egypten återhämtar sig efter den arabiska våren. Vi kunde redan förra året se att många återvände till Egypten. Denna vinter ser vi ytterligare positiva tecken på att Egypten är tillbaka som ett av svenskarnas favoritresmål på vintern, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Resebranschen är inte så konjunkturkänslig som många tror och påverkas inte i så stor utsträckning av lågkonjunktur och tal om kris. I en nyligen genomförd undersökning om svenskarnas resplaner så anger hela 60 procent att det tänker resa på en semester utomlands i vinter. Endast 8 procent anger att de inte reser utomlands på vintern.

-          För många är en semesterresa med familjen eller vänner ett välkommet avbrott i en allt mer stressig vardag. Det är något man inte är beredd att göra avkall på i första taget, säger Kajsa Moström

Hit reser flest i vinter:

1. Gran Canaria
  2. Fuerteventura
  3. Teneriffa
  4. Hurghada
  5. Sharm el Sheik

Källa: Sifforna baserar på en undersökning gjord i resepanelen.se under vintern 2012. Ett representativt urval av 1115 svenskar svarade på undersökningen.

För mer information kontakta: Åsa Johnsson, informatör Apollo, tel: 08-673 85 09, 0707-18 20 71