Med ”En Bättre Resa” vill Apollo leda utvecklingen av ansvarsfull turism

Idag lanserar Apollo En Bättre Resa. Det är ett samlingsnamn för alla ”ansvarsprojekt” vi driver. Projekt där vi också har en levande dialog med omvärlden om nya initiativ eller förbättringar i befintliga projekt.

Vi vet att turism påverkar miljö och människor både positivt och negativt. Med En Bättre Resa kommer vi att möta dessa utmaningar. Apollo vill därmed visa på en uttalad ambition att leda utvecklingen av ansvarsfull turism.

En viktig del av detta är sociala medier där vi från kunder och omvärld kan hämta nya idéer som vi kan genomföra själva eller slussa vidare. En annan central del av ansvaret handlar om att inte väja för svåra frågor, därför är en öppen relation med medierna mycket viktig.

Vi har i vår redan deltagit aktivt i debatten om t ex demokratirörelsen i Nordafrika och turismens betydelse för denna, frågan om bojkott av Grekland i efterdyningarna av diskussionen kring rättssäkerhet och kvinnosyn. Vi har också medverkat i SR Kalibers granskning av ”All-Inclusive” resor, en debatt som vi kommer att fortsätta att föra.

Vad är det då för egna initiativ? Mycket är vi redan djupt involverade i. Det kan handla om vattenförsörjning, barnsexturism, vårt flygbolag Novairs ambition att bli världsledande i miljömedvetet flyg, men också produkter som GayFriendly och Playitas som innebär en bättre resa för just den målgruppen.

Men en av de viktigaste pusselbitarna i En Bättre Resa är att vi nu genom sociala medier ständigt kan vara i kontakt med kunder och andra intressenter som har synpunkter på allt som kan göras bättre. Därför finns dialogwebben www.enbattreresa.se.

Initiativ från omvärlden som är rimliga och som vi har resurser att hantera själva kan vi lägga in i verksamheten, och andra bra initiativ kan vi låta gå vidare till allt från våra EU-samarbeten till organisationer som travel2change.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair, Golf Plaisir och Lime travel i Sverige samt Falk Lauritsen och Krone Golf i Danmark. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.