Nina Hornewall – ny chef för Apollo Sverige

Nina Hornewall blir ny chef för Apollo Sverige som ingår i den globala resekoncernen Kuoni. Nina kommer närmast från jobbet som försäljningsdirektör för SJ.

– Vi är glada få Nina Hornewall som chef för Apollo Sverige. Hon har en gedigen bakgrund inom tjänstesektorn med fokus på försäljning. Det kommer att vara till stor nytta för den fortsatta utvecklingen av Apollo, säger Mats Dahlquist, COO Kuoni Nordic i en kommentar.

Nina Hornewall är idag försäljningsdirektör på SJ och har jobbat där sedan 2005. I sin nuvarande position ansvarar hon för all SJs försäljning, distribution och kundservice. Nina har tidigare innehaft flera ledande positioner på olika företag bl a Vasakronan och Scandic Hotels.

– Efter att ha jobbat med svenskt resande och turism under de senaste åren ska det bli roligt att komma tillbaka till den här delen av branschen och jobba mer internationellt. Från SJ tar jag med mig en rad erfarenheter, men de två områden där det finns mest likhet är konkurrenssituationen med lågprisflyget och vikten av online försäljning, säger Nina Hornewall i en kommentar.

Resebranschen märker inte av den finansiella oron i världen utan noterar en av de bästa somrarna försäljningsmässigt. Försäljningen ökade med 29 procent i juli som fortsätter att vara en av de viktigaste månaderna på året i charterbranschen. Det urusla svenska vädret är naturligtvis en av förklaringarna. Svenskarnas längtan efter sol och värme verkar omättlig och resebokningarna under hösten och vintern pekar uppåt med 6 procent.

Nina Hornewall är 55 år. Hon tillträder sin tjänst i mitten av oktober.

För ytterligare information: Nina Hornewall tfn 070-664 1063

eller Kajsa Moström tfn 070-672 32 00

Bilder på Nina http://www.flickr.com/photos/sj_ab/5615973472/in/set-72157626474831548