Resebranschen påverkas inte av lågkonjunkturen

Konjunkturläget, varselvåg och Eurokris till trots, svenskarna fortsätter att boka resor. Charterarrangören Apollo har i år bokat 13 procent fler resor jämfört med förra året.  Den låga räntan gör att de som har jobb har en bättre privatekonomi och väljer att fortsatt lägga pengar på resande. Mönstret är att konsumenterna drar ner på inköp av kapitalvaror, men unnar sig att resa. Men Apollo inför ändå en fri avbokning för den som drabbas av uppsägning om man tecknat avbeställningsskydd.

-          Resebranschen är inte så konjunkturkänslig som många tror. Vi påverkas inte i så stor utsträckning av lågkonjunktur och tal om kris. Det som har en större inverkan på människors vilja att resa är oro i omvärlden, säger Kajsa Moström informationschef på Apollo.

I en nyligen genomförd undersökning om svenskarnas resplaner så anger hela 60 procent att det tänker resa p en semester utomlands i vinter. Endast 8 procent anger att de inte reser utomlands på vintern.

-          För många är en semesterresa med familjen eller vänner ett välkommet avbrott i en allt mer stressig vardag. Det är något man inte är beredd att göra avkall på i första taget, säger Kajsa Moström

Charterresandet står för många för ett tryggt och bekvämt sätt att resa. För att ytterligare understryka detta tydliggör Apollo att avbeställningsskyddet som man kan teckna som extra trygghet, även gäller om resenären drabbas av arbetslöshet. Avbeställningsskyddet omfattar förutom skydd vid sjukdom, en fri ombokning, öppet köp i tre månader även arbetslöshet

-          Det känns bra att kunna erbjuda våra kunder denna extra trygghet. För det är klart att det hos en del kunder finns en viss oro att bli uppsagd från sitt jobb. Det ska ju inte hindra människor från att våga boka sin semester, säger Kajsa Moström.

Vad ingår i Apollos avbeställningsskydd?

• En fri ombokning (minst 30 dagar före avresan)
  • Öppet köp i tre månader
  • Fri avbokning för den som drabbas av uppsägning. Det innebär att resenären kan boka av sin resa och få alla pengar tillbaka. Gäller mot uppvisande av intyg
  • Avbeställningsskyddet kostar 200 kronor för resor inom Europa inklusive Kanarieöarna samt 400 kronor för resa till resten av världen. Halva priset för barn.