Rå vitlök och kosttillskott till morgonkaffet? Så försöker svenskarna stärka immunförsvaret

Fler än fyra av fem svenskar (83 procent) tar till olika knep för att få ett bättre immunförsvar. Det visar en ny rikstäckande undersökning, gjord på uppdrag av Apotek Hjärtat. Till detta hör dagliga promenader, åtta timmars sömn, många vattenglas och en kost rik på grönsaker. Var sjätte svensk (16 procent) äter även vitlök i hopp om goda hälsoeffekter. Men hur fungerar vårt immunsystem egentligen?

Kan man få ett ökat skydd mot eventuella virusinfektioner och smittor genom att knapra vitlök? Eller genom att äta några vitpepparkorn? Bör man inspireras av var tredje svensk (35 procent) som konsumerar kosttillskott?

– Sunda levnadsvanor, inklusive en varierad och näringsrik kost, är en viktig parameter för att ge immunförsvaret bra förutsättningar. De flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler via kosten och behöver därför varken addera extra kosttillskott eller vitlöksklyftor, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Många använder kosttillskott
Undersökningen visar att fler än var tredje svensk (35 procent) konsumerar kosttillskott i syfte att få ett bättre immunförsvar – vilket även märks av hos Apotek Hjärtat under denna period på året.

– Vi har många kunder som kommer in till oss under vinterhalvåret med frågor om exempelvis D-vitamin, magnesium och zink i syfte att skydda sig mot virusinfektioner och smittor, lindra trötthet eller bara uppfylla det dagliga behovet, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Även om en allsidig kost i de flesta fall är tillräckligt, poängterar Svedberg att det finns undantag när man kan behöva komplettera med kosttillskott.

– Det kan till exempel handla om att man äter en ensidig kost eller av andra skäl riskerar att få brist på specifika vitaminer eller mineraler. Under vintern kan man till exempel behöva komplettera med D-vitamin om man äter en vegansk kost, som riskerar att innehålla för låga mängder av just den vitaminen, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Undersökningens resultat i korthet:
Fler än fyra av fem svenskar (83 procet) vidtar åtgärder i syfte att få ett bättre immunförsvar.

De vanligaste åtgärderna som svenskar vidtar i syfte att få ett bättre immunförsvar är vardagsmotion i form av dagliga promenader (52 procent), sova åtta timmar per natt (46 procent), äta mycket frukt och grönsaker (43 procent) och dricka mycket vatten (42 procent).

Var sjätte svensk (16 procent) äter vitlök i syfte att få ett bättre immunförsvar.

Fler än var tredje svensk (35 procent) konsumerar kosttillskott i syfte att få ett bättre immunförsvar.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 208 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 3 – 15 januari 2024.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 19 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.