• AQ Group/

AQ Components Västerås AB inleder MBL-förhandling om att lägga ner verksamheten i Smedjebacken och flytta den till Estland

I samband med nedläggningen av AQ Welded Structures i Ludvika 2018 öppnade sig en möjlighet att flytta en del av verksamheten till Smedjebacken och kombinera den med en projektverksamhet för produktionsutrustning.  Tanken var att bibehålla en del av produktionen i Sverige nära kunden och med bättre lönsamhet.  Tyvärr har verksamheten fortsatt att gå med förlust under 2019 och 2020. I och med detta har vi tvingats fatta beslut om att inleda MBL-förhandlingar om avveckling i Smedjebacken och flytt till AQ Lasertool i Estland.  ”Det är mycket tråkigt att vi inte lyckades etablera en lönsam produktions- och projektverksamhet i Smedjebacken och att vi nu tvingas till det här beslutet” säger Anders Carlsson, koncernchef för AQ Group. ”Vi kommer nu att arbeta vidare med den här frågan i nära samarbete med fackföreningar, kunder och medarbetare”

Verksamheten i Smedjebacken har för närvarande 20 anställda och dessa informerades idag om detta beslut.  AQ Components Västerås i Smedjebacken tillverkar komplexa svetsade och bearbetade komponenter i framförallt aluminium. Den del av verksamheten som utvecklar produktionsutrustning har under året redan minskat i försäljning och personal.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Anders Carlsson telefon, 070-513 42 99

Information lämnades för offentliggörande den 24 augusti kl 10:00 CEST.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2019 ca 6 300 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2019 hade AQ en omsättning på ca 5,1 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.