• Aqeri/

Aqeri tecknar samarbets- och distributionsavtal med schweiziska Roschi Rohde & Schwarz

Aqeri, ledande svensk producent av datorer och kommunikationsutrustning för extrema miljöer, har tecknat ett samarbets- och distributionsavtal med schweiziska Roschi Rohde & Schwarz (RRS).

Genom samarbetet med Roschi Rohde & Schwarz säkerställer Aqeri en marknadstillgång i ett land som är känt för sina högt ställda förväntningar avseende kvalitet och precision. RRS grundades 1948 och har alltsedan dess, som en del av tyska Rohde & Schwarz, varit ett ledande systemhus för kommunikationsutrustning och mätteknik till bl a upphandlingsmyndigheten armasuisse (motsvarande svenska FMV).

VD´s kommentar;
”Vi har återigen tagit ett steg i rätt riktning enligt vår nya affärsmodell med att ingå selektiva partnerskap med systemhus på utvalda marknader där affärspotentialen bedöms som mycket god. Värdet av Schweiz som referensmarknad – ”blue chip customer” – är av signifikant betydelse. Samarbetet kommer sannolikt på sikt att leda till målinriktad marknadsföring i Tyskland vars affärsmässiga potential är mångdubbelt större än den i Schweiz.”

Manne K A Koerfer, VD, tel. 070 773 48 18

Aqeri är en ledande svensk leverantör av dator- och kommunikationsutrustning för extrema förhållanden, en viktig nisch i försvars- och civilapplikationer. Produkterna är anpassade för att tåla bland annat vibrationer, orena miljöer, elektromagnetisk strålning och varierande klimatförhållanden samt att kunna levereras i kundprojekt över lång tid. I över 20 år har koncernen hjälpt till att kundanpassa lösningar. Aqeri Holding AB (publ), med organisationsnummer 556280-6660, har sitt säte i Stockholm, Sverige. Bolagets aktie (ticker: AQER) handlas sedan den 25 april 2005 på First North, samt den 16 februari 2009 på First North Premier som drivs av Nasdaq OMX. Certified advisor är Remium, www.remium.com.