Rapport från årsstämman i Aqeri Holding AB (publ)

Vid årsstämman i Aqeri Holding AB (publ) i Stockholm den 17 maj 2013 beslutades:

• att fastställa balans- och resultaträkningarna för bolaget och koncernen;
  • att disponera resultatet i enlighet med styrelsens förslag;
  • att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet;
  • att välja om styrelseledamöterna Jan Israelsson, Manne K A Koerfer och Erik Nerpin samt att välja Hubert Johansson och Christopher Hasselhuhn som nya styrelseledamöter;
  • att välja Ingemar Andersson som ny styrelseordförande;
  • att styrelsearvode skall utgå med belopp om 200.000 kr till ordföranden, 100.000 till Erik Nerpin, 75.000 kr vardera till Hubert Johansson och Christopher Hasselhuhn,
  • att ledamot anställd av bolaget inte erhåller arvode och att arvode till revisorn skall utgå enligt godkänd räkning;
  • att välja PricewaterhouseCoopers AB som revisionsbyrå med auktoriserade revisorn Lars Wennberg som huvudansvarig revisor
  • att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier mot kontant betalning, apport eller kvittning samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra anskaffning av rörelsekapital och kapital för expansion av bolagets rörelse. Det totala antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet får inte överstiga 1,5 miljoner aktier. Bolaget har vid tidpunkten för denna kallelse 12 259 478 utestående aktier.
  • att ge styrelsens ordförande i uppdrag att uppmana minst de fyra röstmässigt största ägarna per den 30 september 2013 att utse varsin ledamot att tillsammans med styrelsens ordförande utgöra valberedning. Vid förändring av ägarförhållandena per utgången av det fjärde kvartalet, ska valberedningens sammansättning, om möjligt och om så anses erforderligt, anpassas till de nya ägarförhållandena. Valberedningen föreslår att valberedningen, inför årsstämman 2014, ska arbeta fram förslag till (i) ordförande vid årsstämman, (ii) val av styrelse och i förekommande fall revisorer samt val av styrelsens ordförande, (iii) arvodering av styrelse och revisorer samt (iv) kriterier för tillsättande av valberedning inför årsstämman 2015.

”Med Ingemar Andersson som ny ordförande får Aqeri en kraftfull förstärkning av en person med mer än 30 års erfarenhet av ledande befattningar inom försvarsindustrin. Med sin djupa förståelse av försvarsaffärer kommer Ingemar även att tillföra värdefulla kontakter hos ledande systemhus i många länder, vilket ytterligare stärker bolagets affärsmodell. Jag är övertygad om att Aqeri tack vare detta tillskott kommer att fortsätta sin positiva utveckling.”